26/9 2018 Svar på kommentar från Moa

Fråga fån Moa:
Hej Sandra! Tack för en bra, lärorik och inspirerande blogg. Jag är 15 år och ska snart (förhoppningsvis) få hem min första egna häst. Jag har tävlat upp till la och 1 meter hoppning. Hästen jag får hem är utb ungefär LB/90 cm. Det är främst dressyr jag satsar på men jag varierar träningen för att det ska bli kul och hållbart. Jag undrar vad dina bästa tips är för att utbilda en häst till en nivå som man själv inte är på. Har du några andra tips än att ta hjälp av tränare, ha mål, beröms mycket och hela tiden lära sig nya saker? Kram
_______________________________________________________

Hej och tack för att du läser och kommenterar i bloggen! 
Så roligt med lite frågor :) 

Grattis till nya hästen! Måste kännas väldigt spännande att få en ny häst.

Jag hade börjat med att bara lära känna hästen i hanteringen och på banan och i skogen när den kommer hem nån vecka eller 2 sen boka träning i dressyr och hoppning efter det. Prata och var ärlig med dina mål för din tränare och be om hjälp att gå vidare. Bra att ha en plan. 

Jag brukar leka fram nya saker de ska lära sig, ge mycket beröm och bli inte arg.
Ta tex sidvärtsrörelser som kommer i La, jag rider då oftast på kvartslinjen och försöker flytta hästen med rätta hjälperna ut till spåret. Ber bara om lite sidvärts för att se om hästen förstår alls vad jag menar i början. Man får aldrig bli arg när de ska lära sig. Går utmärkt att träna på skogs- & grusvägarna ute på tur också. 
Samma med den förvända galoppen. Rid i hö-galopp tex sväng stort och snällt över till nytt varv innan kortsidan och sitt kvar i hö-galopphjälpen hela linjen. Ibland klarar/orkar de bara några språng och ibland hela kortsidan. Mycket beröm!

Även om du satsar på dressyren så är mitt råd att hoppa hästen hela tiden också. Börja lågt och bara ha roligt :)  Be din tränare om råd för bra hoppträning som du kan göra hemma mellan träningarna. 

Ut i skogen och ha mysigt! Njut av att ha en häst. 

Mitt råd är att ha roligt tillsammans med din häst och ge den mycket beröm ha inte bråttom.  Man säger att det är rimligt att det tar ca 1 år att utbildahästen ett snäpp från tex Lb till La, så ge det tid.  Glöm inte att ge hästen vila så den hinner och orkar ta in allt nytt och bygga muskler.

Åk på pay & jump och pay & ride och stäm av vart ni är i utbildningen. 

Hoppas att jag svarat lite begripligt och att du kan ha nån nytta av det. Välkommen att fråga på om du funderar på nåt! Bor du i närheten är du självklart välkommen hit med din häst! 

STORT LYCKA TILL ! 

 

 

Kommentarer
- Julia

Hej! Tack för en inspirerande blogg. Jag har en liknade fråga då jag är i en liknade sits. Jag ska börja rida en storhäst som är 19 i år. Han är välutbildad i dressyr men har inte tävlat. Han har hoppat 130 med fina resultat. Jag föredrar dressyr och kommer satsa med det men jag kommer självklart variera träningen. Även om Wizt kan mycket så har han utvecklats mycket sen han kom till dig. Min fråga är : hur kan man utveckla äldre välutbildade hästar och hur ska man göra för att de ska hålla?

Svar: Svarar i ett inlägg
Sandra Wickström

2018-09-26 @ 22:16:12

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0