11/3 2018 Collin - en talang i mina ögon

Collin är en fantastisk häst måste jag säga, han kan de högre skolorna redan och som pilot är det bara att åka med. Han är så rörlig så han krumbuktar mer än vad som är bra alltid.
Han har lätt för att sträcka sig så man strå ofta med andan i halsen och ser honom fara omkring i hagen. 

Collin är 7 år i år och han är en korsning mellan en halvblodsmamma (Carisma) efter Warsteiner och en welsh Cob pappa. Ägare är Anneli Alfredsson. 

Vi har missat 2 hoppträningar det sista så det vore bra att komma iväg på tisdag så han får utlopp för sin enorma energi. Ja han hoppas ofta. Jag var väldigt tveksam till att hoppa denna kille men nu tränar vi på banor på 90-1 m. Rätt tränare ger en självförtroende! 

 
Det har inte varit en lätt resa från att han reds igång efter skada till att nu nosa på MsvB. 
Han kunde knappt galoppfattning. Hade svårt att förstå vad jag menade med skänkeln och speciellt i ena varvet fick vi kämpa. 

Han vill alltid göra det jag ber om men tar oftast i för mycket. Han laddar i byten och skjuter uppåt eller så kan han byta hej vilt när jag inte ber om det men han tror att det är det jag vill. 

Han är lite av en enmanshäst denna Collin. Pga av hans personlighet så är ryttarbyte jobbigt för honom då han måste försöka läsa av nya ryttaren och vad den vill. Som pilot får man inte bli arg på denna häst utan bara ta djupa andetag och börja om. 

När han kommer ut på tävling så gäller det för mig som ryttare att guida honom på lugnaste sätt genom framridningen. Vissa gånger har gått super och andra...ja då fick vi skritta fram. Senaste tävlingen fick jag skritta fram för att undvika att störa de andra hela tiden plus att jag får jobba med att hålla honom lugn. Han går sen in på banan och startar en MsvB och får ihop 64% och faktiskt sätter nationellt kval!!! 
Fantastiskt bra resultat efter den värmningen. Detta med resultaten i dressyren kan ju diskuteras (får man runt 70% så är hurraropen många men 64% då är det tyst t.ex) men det tar vi i ett annat inlägg. 

Brukar tänka på att han totalt i livet är riden i ca 1,5 år. Han har varit hos oss i 1,5 år och under den tiden är han riden ordentligt kanske max 10 månader. Att på denna korta tid ta oss från nästan noll till MsvB alltså börjat med byten är inte dåligt av honom! På toppen av den prestationen så har hans pilot inte ridit dessa klasser innan och jag har aldrig lärt upp någon heller utan bara ponnys. Då får man väl ändå påstå att denna häst har talang!?


Om man tittar på bilden ovan så kan man se att han kan länga sin trav på ett härligt sätt. En tränare har sagt att denna hästen kommer aldrig kunna länga sitt steg pga hur han var byggd. Tycker allt att han kan länga bra jag! 

Collin har en fantastisk personlighet han är den som alltid vill vara med. Kommer du ut i stallet är han den som först nyfiket kollar ut från boxen. Han har ett minspel som ingen hittills har närmat sig i stallet. 
 
Man kan inte annat än att älska denna häst och jag längtar tills jag kan säga att han är min! Collin är till salu... och om rätt köpare kommer och ger rätt pris så kommer jag få släppa honom. That´s life!

 
 

Kommentarer
- Caroline

Han är superfin, du har utbildat honom väl! Roligt att få njuta av framgångarna trots att han verkar vara en duracellkanin emellanåt 😄 kikade på er senaste start på youtube i msvb och han såg jättefin ut! Väldigt fina byten, det har han ju dessutom inte gjort så länge heller :) kram

Svar: För att orka kämpa behövs de där dagarna när allt betalas av om man kan säga så. tack ❤
Sandra Wickström

2018-03-11 @ 12:13:49
- Anonym

Skulle du kunna skriva ett inlägg om dina mål med varje häst för 2018 och även de långsiktiga målen?

Svar: Jag vill inte lämna ut dem i sin helhet. Jag har varit öppen med det förut och fick tråkiga kommentarer när jag inte lyckades nå målen med 1 häst. Inga andra idéer på vad jag ska skriva om?
Sandra Wickström

2018-03-11 @ 22:13:15
- Karin

Hej! Vi är intresserade av Collin vilket pris har han ungefär?

Svar: Skicka ett mail vid seriöst intresse ☺
[email protected]
Sandra Wickström

2018-03-12 @ 11:06:07
- Karin

Hej! Tack för svar, vi har dock redan hitttat en annan, lycka till I framtiden.

Svar: Tack och lycka till ni också!
Sandra Wickström

2018-03-13 @ 22:00:35

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0