25/6 2018 Sto- och ridprov i Åstorp

Igår så var vi i Skåne och visade Athena Vuo på Svenska Hannoveranarklubbens sto- och ridprov. Athena är SWB men fick vara med i alla fall. 

Spännande att utbilda mer nu storhästar tycker jag och detta var ju ett perfekt genrep inför Unghästtestet (kvaliteén) nästa helg. Känns spännande med mer hästar nu. 
Athena är 5 år i år men får gå som 4-åring då hon fick föl förra året, "Hasse".
Hasse heter egentligen Asterion Vuo och är efter Dragon Welt, till salu! 
Intresserad? maila mig på [email protected] så förmedlar jag kontakten. 

Började med löshoppning vid 10-tiden som vi INTE tränat på allas då vi missat att det skulle ingå. Athena hoppade helt klart godkänt. Fick bedömning 6,5 - 6,5. 
Hon är ingen hopphäst men är positiv, ärlig och villig att hoppa. 

In i transporten och vänta på ridprovet vid 13.00. 
Lång dag för tjejen då hon snällt var på transporten från kl. 8,30-22,00 tillsammans med Money Boy, förutom när hon löshoppade och reds då såklart. (Money Boy var med för vi visade honom senare på eftermiddagen nere i Skåne)

Ridprovet red man 2 och 2 inne på banan och det var en som sa hur vi skulle rida. Jag red tillsammans med en 3-åring och där saknades lite framåtbjudning då och då och vi hamnade nära ibland. Ville lägga en volt då men det fick jag inte.....

När vi ridit i kanske 5-6 minuter så var det dags för den tyska testryttaren att sitta upp. Detta var jag ju såklart mest nervös för. Han ska ju bedöma hur jag utbildat och ridit Athena. Han red ganska länge och hade henne i samma form och tempo som jag har. 
Vi fick bedömning 8 på ridbarhet och 8 av testryttare. Gissa om jag är stolt.... 8 på min ridning 😃

Bjuder på film från igår, be nice!


Kritiken på ridprovet blev alltså:
Skritt 8
Trav 7
Galopp 7,5
Ridbarhet 8
Testryttare 8
Välriden, balanserad och jobbar bakifrån. 

De ville se att hon kunde länga sig mer i traven för högre betyg. Valde att hålla igen lite eftersom hon snabbt rullar över i galopp när man länger just nu. Hon orkar inte än! Efter knappt 3 månaders träning tillsammans så måste jag vara nöjd och då har vi tränat uppsutten hoppning också. Athena kom inriden och har bara gått i skogen utan några krav innan hon kom till oss, hon hade ingen bjudning alls vilket inte är konstigt när de inte förstår vad man vill och menar. På väldigt kort tid har hon tagit till sig allt jag hittat på. Totalt okomplicerad att ha med sig vilket är guld värt! Idag var 2a gången i ridhus...

Athena Vuo är uppfödd och ägs av Fam Camilla Mäntyvuo, Stall Sjöholmen och jag vill passa på att tacka för förtroendet att få utbilda Ert fantastiskt fina sto! 

Mamma hade kameran med sig så jag hoppas jag kan visa er fins bilder på henne senare. 

 



Kommentarer
- Camilla

Vilken kul grej!
Hon ser jättetrevlig ut.

Svar: Det var riktigt roligt!
Sandra Wickström

2018-07-01 @ 10:27:38
Blogg: http://camillajarnedal.blogg.se

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0