13/6 2018 Starka/svaga sidor för mig och Wizt

Fick en fråga i en kommentar som jag svara på här.

J. skriver:
Verkligen jättefint ridet!! 👏🌟 
Vad ser du som era (din o Wizt's) starkaste respektive svagaste moment/rörelser? :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vill börja med att tacka för kommantaren. Uppskattas! 

Jag och Wizt känner inte varandra helt än så lite svårt att svara och vara helt säker på sin sak. Han kom till oss den 24 nov-17 så vi har inte kännt varandra så länge än. Tar minst ett år att lära sig en häst någorlunda tycker jag. 

Ett av de svårare sakerna med Wizt är formen. Han vill gärna trycka upp nacken och knäppa av, gärna bakom lod. Jag har jobbat mycket med att få till en rundare form (överlinje) i hela honom. Om jag tappar korrekta formen så har han väldigt lätt att ta tag i grejerna och dra iväg med mig. Tycker att det lossnat lite sista månaden med formen. 

Hans gångarter är egentligen lika bra alla 3 men jag har svårt att visa hans fina skritt. Jag jobbar med detta på varje pass.
Skrittpiruetter är knivigt för han vill gärna trampa utåt eller korsa. 
Slutor är nåt jag tycker är svårt på Wizt. Svårt att få till en mjuk böjning i kroppen. 
Svårt att få till korrekt böjning i skolorna tycker jag för domarna ser så olika på detta. 
 
I galoppökningarna har jag svårt att hålla honom helt rak. 

Hans stora styrka är att han är så säker på bytena, om jag gör rätt så gör Wizten rätt. Vi jobbar med att få till bättre gest och att jag ska ha honom rak. 

Överlag så har kritiken från domarna under SM-helgen varit att han måste komma till mer samling och bärighet för högre poäng.  
 
Som du förstår så har vi många delar att jobba vidare med :) 

Jag måste också tänka på att Wizt är:
- 19 år gammal
- bytt ryttare
- bytt träningsunderlag
- bytt tränare
- bytt träningsupplägg
- bytt foder
- bytt rutiner
- bytt hovslagare
mm.
Listan på all förändring den gamle mannen gått igenom det senaste halvåret är lång.
Inte ett orent steg har han tagit under denna tid hos oss. Han har lagt på sig och musklat sig fint. 
 
Jag är så otroligt tacksam att Wizt kommit till mig och att jag får chansen att för första gången i livet rida en häst som redan kan det vi ska göra på tävlingsbanan. Jag är så glad att han gillar att tävla även om han har bråttom hem efter starten. Han har trots sin ålder anpassat sig fint till min ridning och vi utvecklas båda två hela tiden. Vi börjar närma oss det jag och Boyan oftast har tillsammans på banan - jämnhet i presterandet. 

Wizt i början av dec-17
 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0