24/1 2018 Svar på kommentar om stärkande arbete mm.

Emelie skriver till videon om några övningar att stärka hästen.:
Intressant video! Det var mycket övningar i galopp, kan man översätta dem till andra gångarter? Vi behöver stärka traven framförallt. Finns det kanske någon speciell travövning? 


Sen vet jag att du ofta pratat om att sitta som på ägg. Är nyfiken på vad din relation till tygeln är!
____________________________________________________________________

Tack för att du läser min blogg och tack för kommentaren!

Stärkande arbete
Money Boys trav har varit lite svag och det har vi jobbat med under hela tiden och arbetet fortsätter... med galopparbete. Jag upplever att styrkan kommer i traven om man jobbar med galoppen.  Visst travar jag också men vi jobbar till 80% med galoppen. Stärka skritten brukar jag göra genom att klättra.
Övningarna jag visar i videon kan du göra i traven också. Övergångar i alla gångarter stärker. Tänk på att rida med en jämn inte för hastig takt i alla gångarter. En outbildad häst "springer ju fram" för att klara balansen och man som ryttare får hänga på sen blir ryttarens jobb att lotsa hästen med stärkande arbete och då kan man börja påverka takten. 

Sitta på ägg
När Boy kom hade han ont i ryggen av felaktig sadel och fick då inte sitta ock trycka i sadeln alls utan som Traudi sa "sitt på råa ägg" detta har jag burit med mig sen dess och Boy har inte ont alls i ryggen och har inte haft på 2,5 år. Jag tycker fortfarande att hästarna svarar bra på att jag är lätt i sadeln och inte "knökar". Tittar man på bilder på mig i sadeln så ser man att jag inte sitter tungt i sadeln. Nu har jag kommit en bra bit på vägen med framförallt Boyan så jag måste börja påverka mer med sätet och det får jag jobba på varje pass. 

Relation till tygeln
Jag vill helst att hästen ska kännas som att skära i smör att hålla i. Jag har inte velat ha nåt i handen innan men nu vet jag bättre, utan stödet från min hand genom bettet är det svårt för hästen ju högre i klasserna man kommer. Jag har alltså fått lära om och lära mig att man vill ha ett stöd i handen. Däremot är jag noga med att hästen inte får lägga sig i handen och med det vilja att jag ska bära runt den. Hästen måste då bära sig mer på bakbenen och bära sig själv. Lagom i handen är nyckeln. De flesta som provar att rida mina hästar säger att de är lätta i handen. 
Jag rider med rörlig mjuk hand och oftats låg hand för lösgjordheten. De flesta av hästarna rider jag på vanliga tränsbett 2 och 3-delade med rörliga ringar. 

Sitsen är otroligt viktig. Lodrät sits-alltid! 
Sitter inte du korrekt så kan inte hästen arbeta optimalt.

Lätt i sadeln på Curre
 
Halvstår på Wizt

Lätt i sadeln på Collin

Lätt på kung Boy


Tack för frågorna! Jätte roligt med ert engagemang!
Jag är som sagt ingen expert men tycker det är roligt och går helt på mina erfarenheter och vad mina tränare lär mig. 

 

Kommentarer
- Soffiloffis

Åhh, tack för jättebra videos o övningar! Nu blir man SÅ inspirerad! Du är grym!
Mvh, Anna

Svar: Tack! nu tränar vi på 💪💪💪
Sandra Wickström

2018-01-24 @ 13:03:17
Blogg: http://soffiloffis.blogg.se/
- Brandon Lee

Åhh, tack för jättebra videos o övningar! Nu blir man SÅ inspirerad! Du är grym!
Mvh, Anna

Svar: Tack! Nu tränar vi på 💪💪💪
Sandra Wickström

2018-01-24 @ 13:03:23
Blogg: http://thepirateway.blogg.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0