9/3 2017 Hästar igår

Så här såg våran onsdag ut hemma.

Matilda
Söta Matilda är den nyaste i Småstjärnorna och hon är verkligen en liten stjärna!
Matilda fick rida Harry igen och hon får bra fart på honom. Harry kan ju vara lat om man inte rider och driver och det är inte så lätt om man inte ridit så mycket. Matilda är cool för hon blir inte rädd om det är lite stökigt brevid banan, igår tex så var Brorsan och Tasty i hagen brevid och brorsan gör utfall för att skrämma Harry. Matilda bara ler och rider vidare. Snart dags att prata om vad hon vill ha för mål i ridningen.

Matteus
Jag red Matteus. Han var ju busig i tisdags och lyssnade inte speciellt på mig.....då får man jobba extra mycket med en envis Sandra. Han blev mest jobbig i galoppen tyckte jag och då blir man ju fundersam varför... en idé är att pga vi satt skor på honom så blir hans rörelsemönster större än innan och han tycker det blir jobbigt. Det känns verkligen som att han tycker det är lite jobbigt att galoppera. Igår hittade vi en galopp som går i ett högre tempo men det får det göra tills han tycker det är ok igen och han känner att han orkar och har ordning på benen.

 
Mazarin
Vi arbetar vidare med galoppen. Ulrika som äger henne säger att hon varit väldigt spänd i galoppen hela tiden och det måste jobbas bort. Undrar varför för hon är inte spänd när hon galopperar utan ryttare i hagen. Svårt att komma vidare med jobbet om hon inte bjuder fram direkt utan att knipa. Hon drar in svansen och kniper sen tar det ett antal galoppsprång innan det lättar, inga tendenser att busa i alla fall. Galoppen blir lite av och på nu tyvärr. Vi jobbar på.

 
Cristalls Moviestar "Molly"
Första passet på Molly. När jag grejade med henne på gången så visar det sig att hon är väldigt kelig och vill pussas hela tiden, mysigt!
Jag använde min Tekna-sadel på henne då den inte trycker någonstans på bogblad eller manke. Jag kan redan nu känna att hon kommer mer "upp med framkärran" mot innan. Hon vågar höja upp framdelen när det inte trycker tror jag. Hon är väldigt stark i munnen och biter tag i bettet. Armar blev som spagetti efter 30 min. Funderar på om man skulle prova Baucherbettet på henne.
Jag vill helst rida en häst som känns som smör i handen. Jag måste ju lösgöra henne och det känns riktigt viktigt nu när hon haft en sadel som inte passar och att Molly då bitit ihop och skyddat sig så gott det går genom att bli stretig. Jobbade lite lösgörande för bogarna och det blev mycket bättre. Provade galoppen också såklart och hon tog fattningarna åt höger och vänster direkt. Isabelle har ju haft lite problem med fattningarna så det ska jag jobba extra med.

Bilden stämmer inte direkt.... vi jobbade hemma i blåst och snöfall.
 
Emi
Fick jobba ett pass på lina. Riktigt härlig häst alltid glad och otroligt snäll!

Spetan
Hoppning stod på schemat med Moa. Gick riktigt bra! Spetan passar verkligen Moa som handen i handsken.  

 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0