22/9 2016 Att vara spänd

Att vara spänd eller rädd när man ska sitta upp på en häst är ingen bra kombo.

Jag gillar INTE att sitta upp på spända, nerviga hästar. Jag har nu kommit på att det skiljer sig mellan hästarna... de som är spända och samtidigt skjuter lite rygg - de gillar jag inte!

När det inträffar blir det ju så dumt för då spänner jag mig omedvetet och det går ju rätt ner i hästen och den har inte lättare att spänna av... I detta fallet är jag så tacksam för mitt "dreamteam" som hjälper till med hästarna.
Detta med att de skjuter rygg lite har jag kommit på senare tack vare Collin. Mamma frågade nån gång varför jag var avslappnad på Collin trots att han var lite "pigg" och sprätte runt. Jag svarade utan att tänka "för han skjuter inte rygg". Tänk att det ska behöva ta runt 4 år att komma på...

Hingstarna kan ju bli "hingstspända" och det är inte heller samma sak som när det snurrar hos hästen plus att de skjuter rygg... hingstar kan ju vara jobbiga på ett annat sätt där du hela tiden måste vara på din vakt.

Försök tänka på att detta med spändhet/rädsla hos ryttare är väldigt olika mellan personer och hur de hanterar olika händelser runt hästen.

En som jag beundrar som vecka efter vecka biter ihop och plockar fram hornen i pannan och hoppar det mesta trots rädsla är Ellen! (Ellen med Tivall)


Som ryttare är man olika duktig på olika hästar och min styrka kan nog vara att jag ganska snabbt utan att tänka vet hur jag ska rida en typ av häst. Det bara blir så...

Så skönt med Money Boy för det kan nog smälla av en bomb utan att han exploderar :)

Moa är jätte duktig med unga hästar med nerv som hennes egen Chaneline.
Mimmi ä rjätte duktig med hästar som kanske inte är 100-hanterade när de kommer hem.
Carro hoppar upp på vilken häst hon får sig tilldelad.

Tänk alltid på säkerheten när ni jobbar med de finaste djuren i världen.... kanske lite extra säkerhetstänk om ni blir osäkra.

 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0