27/10 2016 Funderingar på kommentar från Tyra

Jag fick kommentar från Tyra på ett inlägg och detta funderar jag lite på nu.
Jag kan garantera dig att jag dagarna i ända funderar på hur jag kan göra för att visa hur fin Money Boy är!

Money boy är inte av internationell typ vad menar de?
Jag vet faktiskt inte alls vad som menades med det. Jag har precis som de flesta (tror jag) suttit och tittat på starter mm. och jag kan inte se att Boy är så mycket annorlunda än många andra hästar på den nivån.

Ang min sits och ridning
Jag har bra hjälp av tränare med sits mm och jag tänker inte börja sitta i stolsits för det gör man internationellt... jag sitter lite lätt bakåtlutad när det behövs som i en travlängning. Mina stigläder mm är kollad av en av de bästa i Sverige på sits och betydelsen av den och påverkan på hästen-Traudi Björling. Långa läder så att jag måste stå på tå kan jag inte rida med. Jag sitter naturlig som jag gör i sadeln och det är nåt jag oftast får hög bedömning på.

I våras/somras så red jag lite mer på ett annat sätt som du menar på att jag ska pröva och man var då inne och petade på min sits och jag skulle sitta mer bakåtlutad och höja mina händer mm. Det tog 1 vecka så började Money Boy tappa ryggen och han blev kort i hals/nacke och efter en månad var han avknäppt igen och hängmatta i ryggen plus att jag fick ont i ryggen själv. Detta kom smygande och varken jag eller Emma fattade i början vad det var för fel sen spökade ju sadeln samtidigt också pga Boys foderförändring. Det går inte att rida på min nivå utan att hästen söker sig till bettet och driver på bakifrån eller jo jag kan maskera det ett tag men sen kommer det fram tids nog... hela Boyans utveckling fram till vårat 1a SM var ofta bara stöd på en tygel om nåt stöd alls.  

Money Boy är tyvärr lärd att gå i en för hög form innan han hade styrkan till detta. Detta gjorde att han sänkte ryggen och knäppte av i nacken för att försöka komma undan. Detta jobbar vi med än idag och här litar jag på Emma och Traudi till 100%.

Jag jobbar hela tiden med att ha en lösgjord Money Boy som går fram till bettet och vi börjar komma dit nu och skulle jag höja händerna nu och luta mig bakåt hela tiden då skulle vi tappa alltihop. Det tog en månad att förstöra det som tagit ett år minst att komma till i våras/somras och nu är vi snart tillbaka där vi var i våras så NEJ jag kommer inte höja mina händer förrän Emma och jag är överens om att nu går det. Jag måste ha låg lite bredare hand för att han ska söka sig fram med lång nacke. Nu börjar han lyfta sig i kroppen från manken och framåt och jobba korrekt. Jag rider honom till att lyfta sig, jag lyfter honom inte med handen.

Om jag ska börja sitta mer bakåt i sadeln då hamnar man oftast i stolsits alternativt trycker baken på bakvalvet i sadeln och då går jag ju emot vad man diskuterar mycket nu på sociala medier.... Carl Hester och Charlotte DJ sitter ju rätt upp och ner i sadeln och det väljer jag också att göra för där sitter jag naturligt utan att behöva tänka. Kan hålla med om att jag borde trycka ner hälen mer, det ska jag tänka på.

När Boy kom till mig kunde jag inte sitta ner i sadeln knappt då han hade haft väldigt ont i ryggen. Traudi lärde mig då att sitta på "råa ägg" i sadeln och först nu börjar jag kunna rida till med sätet då och då utan att han tappar ryggen så vi är på väg!

Jag fegar ofta på tävlingsbanan och är så noga med att det ska vara fint... det vet jag och det måste jag våga släppa och jag måste våga rida på mer. Det ska jag göra, jag lovar.

Jag är också en sån som gärna njuter när Boy känns fin och mest åker med istället för att driva på och försöka utveckla honom mer. Emma jobbar på med detta hela tiden med mig... jag ger henne säkert gråa hår ;)

Förslag på att få fram enorm gång i Boy genom att hänga på pappa när han tränar sina travhästar
Jag har försökt men vi blir varvade hela tiden. Även om de bara joggar travhästarna så hinner vi inte med om jag ska få ut nåt av den träningen. Galopptränar på banan gör vi flera gånger i månaden och ofta med sällskap.

Travlängningar har jag fått lära mig av Emma och Traudi är en ökning av steglängden i bibehållen takt och det tycker vi att vi börjar hitta nu. Bästa träningen för att hitta det har varit att tempoväxla och se till att han hela tiden har bakbenen med sig.

Jag tackar för dina förslag och jag har funderat mycket på dem! Vi rider varierat och jag kommer fortsätta leta efter vad som kan förbättra Boy och vad jag kan göra, för jag tror aldrig man slutar utvecklas.

Vi har ju t.ex Boys skritt som var en katastrof när jag fick honom. Spänd som en stålfjäder och vi fick från 4or till max 5,5 och den har vi nu utvecklat till att få 6or som lägst upp till 7,5 och nån 8a och det är jag väldigt nöjd med. En tränare sa till mig att skritten är så dålig och den kan vi aldrig få bättre tyvärr utan vi får ta igen poängen i galoppen. Nu är den så mycket bättre så det gick allt att få den mer avspänd och på så sätt bli bättre. Höjer jag handen i skritten så har vi spänd trippig skritt igen.  

Sen har vi detta med olika underlag, Boy är så känslig att rida att han kräver väldigt olika av mig på olika underlag och det har jag svårt för.

Jag vill såklart rida mer internationellt och då ska jag ha en häst som jobbar korrekt. Han måste lära sig att jobba korrekt så det blir hållbart. Jag har ju ingen som kan rida mina hästar åt mig och då tar det tyvärr lite mer tid än när man får färdigutbildat.  Jag jobbar på med de förutsättningar jag och min Boy har.  
 
Tack för dina tips och jag uppskattar kommentarerna!
Jag försvarar mig inte utan förklarar hur jag och mina fantastiskt duktiga tränare tänker om Money Boy och min utveckling sen att det inte syns hela vägen ut på tävling kan jag bara beklaga. Jag fortsätter fundera och ska tuffa till mig på tävlingsbanan och "riiiida mer" som Emma säger. Ha tålamod med oss.

 




Kommentarer
- Evelina

Har du kvar Diablo? Och hur går det isåfall?

Svar: Diablo åkte i somras så nej han är inte kvar.
Sandra Wickström

2016-10-27 @ 14:54:32
- Ida

Du är jätteduktig Sandra och tänker alltid på hästens bästa!❤️ Det är de ryttare som kommer längst i slutändan❤️❤️ Och Boy är en riktig stjärna❤️

Svar: Tack! 😍
Sandra Wickström

2016-10-29 @ 08:53:22

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0