17/10 2016 Matteus & Metod

Matteus och Metod tränar på.

Matteus 683
Jag önskar verkligen att Matteus kan få vara kvar hos mig nu så vi kan träna för en riktigt bra 6-års säsong.
Matteus är ju inriden och gick kvaliten som 4-åring och sen har jag tagit vid och utbildat honom till Lb-nivå som han är på nu. Utbildning tar tid och det måste man vara beredd att ge hästen om man vill ha en hållbar och glad häst som utvecklas tror jag. Jag fårstår dock om det inte går för inget i världen är ju gratis ;(
Matteus har nu egen bjudning och han går fram till bettet, visst han gapar ibland men inte så ofta som innan. Om de är obekväma i munnen så är det svårt att utbilda hästen eftersom de behöver vara mellan hand och skänkel och söka stödet där. Då måste du som ryttare vara snabb och möta upp med eftergift och mjukt stöd. Jag tror på mjuk ridning där man letar efter en form som man båda trivs att rida i. 

Nu har han bra bjudning som vi letat efter. Hur vi gör? Vi rider på olika underlag, vi rider ut, vi galopperar på travbanan, vi rider i terränghagen, vi rider med olika sällskap, vi hoppar alla hästar båda på bana och om det är rätt årstider så hoppar vi terräng. 
 

Metod 590
Metod har nu varit hos oss ett tag. Ca 2 månader är det nog. Han är en väldigt omtyckt ponny!
Carolina är den som ridit honom mest. När han kom fanns ingen direkt plan på vad som skulle göras utan vi jobbade på med kondition som nr.1 Nu har vi ju ett mål med honom.... mamma kom på att han kunde följa med till Elmia (Jordbruk) med sin son Matteus och visa upp sig :)

Kom på en sak, det vore kul att veta hur många avkommor Metod och Matteus har. 

Metod är inriden men inte utbildad och det är en utmaning i sig med en hingst som mest haft det gott i hagen i ca 10 år :) Jag har ridit honom flera gånger och jag tycker att det är en väldigt känslig trevlig ponny och han kommer bli super att rida när bjudningen kommer. Vi varierar mycket för att leka fram bjudningen.
Han är väldigt cool inte mycket som gör honom upprörd. Häromdagen så red Carro på stubben och höll på att trampa på en hare men Metod var helcool och bara travade vidare. 
Han är dessutom en av pappas favoriter.  
 
Óvanstående träningspass avslutades så här :D 
 


Tack Carro för ett bra jobb med Metod.

Detta är verkligen 2 hingstar som man kan rekommendera pga sitt fina temprament sen att de kan röra sig är ju ett plus. De är perfekta ponnys för barn. 

Hur gör ni med ungahästar eller hästar som man inte gjort så mycket med? Vi tar gärna emot tips. 

 



Kommentarer
- Camilla Danielsson

jag jobbar nog ganska likt er. Rider mkt varierat och mkt ute i skog och mark. Undviker att sitta på en bana varje dag. Ju mer de får vara med om som unga och se ju lugnare brukar de bli i framtiden enligt mig...

Svar: Håller med dig!
Sandra Wickström

2016-10-18 @ 21:56:14
Blogg: http://bbqridtravare.blogg.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0