13/4 2016 Diamant

Min storhäst Diamant reds igår och det gick sådär. Blir lite ledsen...

Han ville bara vara låååång och helst inte på tygeln. Det blev lite jobb för mig kan man säga och problemet blir då att jag är kort. Han drar mig framåt och jag får svårt att hålla ihop det.
Han är inte så hög Diamanten men han har STORA gångarter och det är en väldig skillnad mot en ponny. 


Nr 1 är ju ändå att han är på tygeln nu och att han lyssnar på sin ryttare. Framåtbjudningen finns och han är så mycket kvickare i sina rörelser nu så då får vi jobba på nästa steg formen. Tyckte att formen satt bättre för bara 2 veckor sen. Jag red utan sporrar så bjudningen finns.

 

 

Vi började på Micklemträns och vanligt tredelat men bytte till ett annat träns för ett lite skarpare bett satt redan på det.
 
Med det bettet kan han inte dra fram mig så utan han måste ge efter. Blev så mycket bättre! Jag vill ha en mjuk mun att hålla i och ge stöd i. Igår kändes han hård och inte eftergiven och lösgjord. 
 

Börjar bli riktigt stadig i den förvända galoppen. Positivt!
 
Diamant är lite av mitt dåliga samvete. Jag vet inte varför egentligen för han har gått hela vintern förutom några korta viloperioder men det känns så ändå. Kan bero på att jag mest rider ponnysarna och Carro har tagit mycket ansvar gällande Diamant. Stort tack till Carro! Vi rider ju inte helt lika.... trots att jag är liten så rider jag med väldigt lite säte och ben. När jag då ska rida en som rids med mer säte och ben så får vi lite krockar.... jag vill kunna fatta galopp och hästen går fram i galoppen utan att jag trycker på med sätet. Det som hände igår var att han då blir mer studsig på stället tills jag säger till. Skulle ridit lite mer träningar för Emma med honom känns det som. "Kan själv" funkar sådär! 

Traudi har ju trimmat mig att "sitta på råa ägg" i sadeln och det är väldigt trevligt ridsätt. Hästens rygg kan jobba korrekt utan att jag stör. 

Stort tack till Carro som hjälper oss i stallet, hur hade vårt samvete sett ut utan henne? 


 
 

Kommentarer
- Erika Pettersson

Tryck inte ner dig själv du utvecklas och du lär dig!
De kommer med tiden! 😀👌 kämpa på!
Kram

2016-04-14 @ 13:22:42
Blogg: http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0