29/9 Diamants träning

Diamant gick ju inte som förväntat i helgen och sånt måste man kunna ta men frågan är hur vi lägger upp hans träning ett tag framöver nu.

Hans krångel tror vi kommer från att han ridits ihop för mycket veckan innan tävlingen. Precis så här uppförde sig Quest när jag satte honom för mycket på bakbenen för länge/ofta. Ingen skada skedd men han måste få känna att han orkar igen. Nu så vill han uppåt och byta gångart när man ber om minsta lilla och det tyder på att han känner av träningen förra veckan. Han stressar upp sig tyvärr.

Nu ligger fokus på att han ska gå fram och Carro började jobba med det direkt igår. Stort tack till Carro som hjälper mig med min ädelsten :)



Glad att vi känner igen beteendet som han visar och kan stoppa upp nu så han inte blir JÄTTE trött i bak. Quest fick ju jobba på ett tag längre innan vi fattade och då tog det längre tid tillbaka.

Diamant är visserligen 6 år men innan han kom i slutet på maj har han inte mycket gjort. Han var inriden och de hade hoppat nåt lågt hinder det är allt. Han är riden lång och låg och nu vill vi ha upp honom i formen och kvick i benen.


Vårat mål nu i 2 veckor framåt är att han ska gå fram och svara snabbt på hjälperna.
Carro kommer hjälpa mig med honom för jag har ju 3 st D-ponny som måste komma i 1a hand.

Ja ni kan ju se att han sätter under sig bra utan speciella krav :)


Diamant köptes ju till mig på en impuls. Det var inte planerat alls och det känns då skönt att ha bra hjälp med honom. Vi har också haft en annan tjej som ridit honom men nu måste vi få tillbaka okomplicerade Diamant innan vi går vidare med det. Vi vill ju ha en välriden häst som hon kan utveckla i så fall. Vi hinner inte med nu för jag har en spännande sak på gång inom kort och det måste komma först.

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0