6/10 2015 Börjar bli riktigt stark

Money Boy utvecklas hela tiden och börjar nu bli riktigt stark och orkar jobba med hela kroppen.

Har ni tänkt på att man hela tiden inom ridningen pratar om styrka "fattas bara styrka" så kommer det bli kanonbra.... mamma sa i helgen att detta med styrkan blir man aldrig nöjd med och det stämmer. Det finns ju alltid ett nytt steg i utvecklingen som dom behöver stärkas för att klara.

Det är så roligt att lära sig att rida så som man ska för att hästen ska hålla och inte bli skadad.
Aktiva ben på en häst som sitter ihop. Man ska känna att dom höjer upp hela fronten, ryggen är rundad och dom sätter bakbenen under och tar i. Inte viftande framben med en rygg som en hängmatta och bakben som kommer sen ;)
I detta läge måsta jag tänka på min sits, jag följer gärna med fram i överkroppen lite och lättar i handen.
Frustrerande att jag måste sitta och aktivt tänka på att sitta kvar och inte lätta i tygeln.
Här kan ni se fel sits:

Boyans ömhet i ryggen är nästan helt borta och jag kan nu börja påverka mer med sätet.
 
Det är så kul att rida!

 
 


 

Kommentarer
- Ida

Hur tänker ni på det här med att klippa en häst?? Jag funderar på att klippa Simba i år eftersom han blir så svettig vid hårdare arbete speciellt på LRK vid hoppträningen. Då blev han så svettig att bara fläcken högst upp på rumpan var torr😁 Han rids ju 6 dagar i veckan var av 5 är utomhus tycker ni att det är lämpligt att klippa? Ridturerna är ungefär en timma långa och ibland längre. ( någon gång då och då) Jag hade inte tänkt att helklippa isåfall! Skulle ni kunna hjälpa mig om vi bestämmer att han ska klippas??😋😃❤️

Svar: klipp om han blir så svettig. vi hade nog lämnat rygg och ben på honom. halsen och sen snett ner bakåt då är magen klippt också. Tror dom säger jaktklippt.

Boy är helklippt för han svettas enormt. bara en ruta kvar där sadeln ligger.
.
Sandra A.W

2015-10-06 @ 08:00:41

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0