19/10 2015 Det tar tid

Det tar tid och kräver mycket arbete och tålamod att träna upp en häst till FEI-klasserna. Är hästen sen inte utbildad sen innan ska du lära den mycket också vilket tar ännu mera tid.

Jag är ju uppe i den resan just nu med Speyksbosch Diablo, QP och Money Boy.  
Boy har utvecklats rasande fort och Diablo tar det mer tid, QP lär sig fort. 

Money Boy har tagit enorma steg fram i utvecklingen och jag får tassa med bara :)
 
Nu när vi tränar på hemma så plockar jag upp honom i formen för att träna på hur jag ska ha honom så att han ska orka utan att bryta av. Detta är inte lätt kan jag lova.

Galoppen har jag ganska god koll på känns det som men traven...
Här har jag lite eller rättare sagt mycket att träna fram hos Boy och mig. 


Vi har nu kommit igenom alla steg utbildningsskalan och måste såklart jobba med den hela tiden.
1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schvung
5. Rakriktning
6. Samling
Det går inte att hoppa över någon punkt i utbildningen för det slår tillbaka senare.
Jag är så tacksam för att Traudi och Emma inte lämnar nåt åt slumpen i träningen. Grunderna ska sitta!
Jag drömmer om lösgjorda hästar som dansar fram. 


Skulle jag tex (som jag gör då och då) släppa stödet i någon tygel så kommer hästen inte klara att gå i den samlingen. Jag rider gärna med liten kontakt med hästarnas mun men nu måste jag skärpa mig och våga ta lite mer för att ge ett tillräckligt stöd. Sen kan jag tex känna att jag är på väg att tappa det och hjälpa hästen genom att ta mer i en tygel och lätta i den andra. 

Om man tar Diablo som exempel så är det så att han helst inte tar stöd alls i handen och det är nästan svårare att rida fram tycker jag. Jag jämför bara med dom hästar jag har ridit. Vi har kommit en bra bit på vägen och jag hoppas vi kan visa det på banorna nästa år. 

Speyksbosch Diablo (Bild från i går lördag)

Money Boy (Bilder från i fredags den 16/10)
 


Som ni kan se så jobbar han korrekt genom hela kroppen.
Han sätter under sig så mycket och vill göra allt jag ber om. 
 

Så åter igen....
Som ni kan se på korten så är Boy nu i en hög samlingsgrad och behöver mitt stöd i båda tyglarna för att klara att jobba där. Nu måste vi koncentrera oss på att hitta det läget i formen som han orkar utan att bli upprörd när jag ber om mer samling. Det är mitt ansvar att hitta det läget och sen jobba där ifrån för att få en ännu starkare häst som samlar sig mer. Lösgjordheten måste vara med hela vägen annars får man bara svårridna spända hästar.

Hur tänker du med din häst/hästar i dressyrarbetet?


 
 

Kommentarer
- Ida

Jag och Simba har det lite (rätt!!) kämpigt med dressyren nu😭 Han är väldigt knepig i högervarvet! Han bara stretar emot. Har du tips på hur jag kan tänka??

Svar: börja med tex förvänd galopp I höger varv det brukar lösgöra. sen överdriv ställning i trav och skritt. gärna mycket ställd till höger på rakt spår. Rid utåt ställd på volt.
Sandra A.W

2015-10-19 @ 07:42:28

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0