15/10 2015 Lösgjordhet

Svar på Myriams fråga om hur jag får en häst lösgjord.

Jag har lite svårt att sätta ord på hur jag gör jag bara gör utan att tänka oftast.

Börjar med att värma i lite lägre form. Vill att hästen bjuder fram och tar min skänkel.
Jag rider med ganska breda händer.
Börjar känna om hästen är villig att gå på rakt spår och ändå vara rörlig i nacke och hals. Jobbar mycket i volter samma här hästen ska vara rörlig.

Här rider jag loss en spänning

Förvänd galopp är en mycket bra grej att lösgöra hästen i.

Skänkelvikningar
Öppna
Sluta

Övergångar där du måste vara noga med att hästen inte drar sig lång. Har du ett dressyrspö dutta gärna på rumpan in i övergången för att få med bakbenen.


Men som jag skrev innan jag mest bara gör och det är då svårt att sätta ord på det.

När du väl fått hästen mer lösgjord så får du inte sluta rida utan du måste vara noga och rida loss spänningar du känner direkt. Lycka till !
 
 
 
 

Kommentarer
- Myriam

Tack så mycket för ett underbart och inspirerande inlägg :)
Nu har jag fått bekräftelse på att jag tänker rätt med Nietzchka även om vi inte är där jag vill än, men vi är på god väg!

Svar: Det var så lite så. kommer gå super ska du se.
Sandra A.W

- Kristin Schyllner

Håller på övar öppna och sluta (twotrack) med min Kajsa nu. Men kan du förklara för mig, någon som är helt okunnig på dressyr och termer på hästens rörelser överlag, vad det är för skillnad på en skänkelvikning och en öppna/sluta? :)

Svar: Skriver ett svar i ett inlägg :)
Sandra A.W

2015-10-16 @ 00:03:15
Blogg: http://kshorsemanship.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0