11/3 2015 Så mycket åsikter

Jag har ju Speyksbosch Diablo hos mig som jag har jobbat mycket med och gör än.
Många verkar följa denna hingst och ha många åsikter.

Han har en lite tråkig historia bakom sig med mycket otur :(
När han kom till mig i augusti 2013 så skulle han bara mellanlanda hemma för att åka vidare men han blev kvar.
Det finns mycket att säga om detta men det känns så onödigt att tjata om det. Nu är nu och sen ser vi framåt.

Jag har försökt att träna honom så som tränare sagt att han bör ridas och några tränare har sagt att det kommer bli svårt för han är "tom" mm. Han springer ofta och trycker upp nacken och energin blir mer uppåt än framåt.
Vissa tränare har liksom inte gett oss chansen..... sen kom Emma Lindqvist in i vårt liv <3

Jag har varit väldigt klar över vad målet med Diablo är från det att han kom: att han ska gå nationell FEI dressyr igen på bättre procent än han gjorde på sin enda start innan han kom till mig. Klarar jag att få honom dit med dom förutsättningarna så är jag nöjd. Naturligtvis vill man mer men några steg i taget.

Den 22/2-15 startade vi i Nordhalland vår första nationella. Jag hade också med mig Money Boy som också gjorde sin 1a nationella start. Vi startade FEI Lagtävlansprogrammet och fick ihop 61,79%, vi slutade på nionde plats av 14 starter. Mitt mål var att ha honom lösgjord och kunna variera formen hela tiden och en procent över 59%. En spänd hingst är lite svårare oftast att få lösgjord dom har ju lite mer i huvudet....


Just nu skrivs det åsikter om att "viss hingst" inte gått bra för han har gått låg klass på låg procent i låg konkurrans.... Hmmmm kolla resultatlistan det är i mina ögon mycket duktiga ekipage som jag tävlade mot. Var det låg konkurrans? Döm inte ner hästen pga mig heller jag kanske inte kan visa denna häst på bästa sätt än det tar ett tag att kunna det. Hästen blir inte bättre än ryttaren visar den!

Jag är född i nov 2001 alltså blir jag 14 år sent 2015, jag har utbildat min B-ponny själv från insutten till att gå SM i dressyr det är sen ett väldigt hopp från B-ponny till D-ponny i jämförande nivå. Jag är fullt medveten om att alla runt om är väldigt duktiga och dom har min största respekt. Vad kan jag göra? Jag kan träna på och vara lyhörd mot de hästar jag rider. Vara ärlig mot mig själv och dom som ger mig förtroendet att rida deras ögonstenar... om jag känner nej detta är inte en häst som passar mig så ska den vara hos nån den passar för att få fram det bästa ur en häst.

Jag önskar inget hellre än att kunna visa upp hästar i ett perfekt genomfört program som ger bra betalt på protokollet. Man ska vara medveten om att det är många saker som spelar in på ett resultat bl.a dagsformen man får liksom rida på det som finns för dagen. De flesta hästar är fantastiska på träning men sen kommer man till tävling och helt plötsligt blev allt lite svårare... mycket att ta hänsyn till.
Sen en sak till, det är väl inte blodigt allvar? Det ska väl vara kul?

Jag vet om att jag har tagit på mig en svår sak och det är att tävla hingstar. Ge oss lite tid är ni snälla!
Man måste tävla för att få erfarenhet men där är en sak till som är svårt.... det går ju knappt att komma med på tävlingar. Hur ska vi då få erfarenhet?

Till sist vill jag tacka alla hästägare som ger mig chansen att tävla era fina hästar. Ni vet ju om att det tar tid att glänsa på banan och jag är väldigt glad att ni vill ge mig den tiden med era hästar! Hoppas hoppas att jag kan betala tillbaka allt genom att visa era hästar med bra resultat.

 





Kommentarer
- Emelie

Vilken underbar bild på slutet!

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb! Som vi pratat om tidigare så är vi ju överens om att var sak behöver få sin tid. Ingen stress! Så länge du känner hästägarnas förtroende så skulle jag försöka strunta i vad "andra" säger. Men jag vet, det är inte lätt, är själv nere i en svacka för tillfället...

Svar: Tack! Viktigt att inte stressa.
Sandra A.W

2015-03-11 @ 08:17:40
Blogg: http://exaequestrian.wordpress.com
- Emma

Att tävla andras hästar är en oerhörd press och att tävla andras hingstar måste vara ännu värre eftersom de behöver resultatet även för avelsboxen. Jag har sett hur du sliter och hur duktig du är, kämpa Sandra! Resultaten kommer att bli bättre och bättre, speciellt dressyr tar tid att bli bra på. Så var glad att du började i tid! :)

Svar: lättare med en egen helt klart. samtidigt kan ju inte hingst hållare tävla sina ponny vi måste våga
Sandra A.W

2015-03-11 @ 08:24:47
Blogg: http://teamferlin.blogg.se
- Pernilla W Ödlund

Du ÄR fantastisk! Hade jag inte en egen liten "Sandra" här hemma skulle jag lätt skicka alla mina ponnyer till dig för utbildning! Jag har läst de kommentarer du refererar till och jag blev rejält irriterad och sa åt vederbörande att sluta (fast jag var inte så direkt haha). Diablo är fantastiskt fin och han ger otroligt fina avkommor. Diablo har, som du skriver, en tråkig historia bakom sig och det kommer såklart att ta lite längre tid innan han är helt på topp. Det är bara att kämpa på och strunta i andras åsikter. Sug åt dig av de goda kommentarerna och strunta i de tråkiga!
"Min" egna lilla hingst (som numera inte är hingst) är tydligen också en kändis. När nya ryttaren var ute och tävlade så hade mamman fått spydiga kommentarer om att det var ju roligt att se att han kunde uppföra sig på tävlingsplats.
Det är en extremt orättvist kommentar - han var stökig på 1a tävlingen Emma gjorde med honom och så en enda gång till. På Sundby måste man gå i en smal passage mellan två hagar för att komma till framridningen. Just denna gång stod det brunstiga ston i båda de hagarna - inte så konstigt att han blev på tårna. Sedan gick han in och vann den tävlingen :D haha. Men som sagt - ignorera tråkiga kommentarer som bara kommer sig av en enda orsak - avundsjuka! Alla som snackar skit om Diablo vill inget hellre än att själv äga en Diablo :D

Svar: Tack ♡. En hingst är alltid en hingst deras jobb är ju att visa upp sig. Det svåraste är i dom lägena att själv inte spänna sig och få med det in på banan.
Sandra A.W

2015-03-11 @ 09:40:38
Blogg: http://pernillaodlund.se
- Olivia Gustavsson

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med alla dina hästar! Både Boyan och Diablo har ju utvecklats massor det senaste. Och i grupp 1 i nordhalland var det absolut inte låg konkurrens om man tittar på startfältet...

Lyssna inte på alla som har massor av åsikter, även fast det är svårt. Man får försöka att sköta sitt eget, det kommer alltid finnas personer som vill komma och ha åsikter och göra en illa <3

Svar: Tack bästa Olivia! <3Vi får kämpa på tillsammans :)
Sandra A.W

2015-03-11 @ 10:17:32
Blogg: http://oliiviiagustavsson.se
- Agnetha

<3 <3 <3 Vi är nöjda och vi ser resultatet av det arbete du gör. Man ska veta att Diablo är en teknisk ponny och det går inte att åka på honom :)

Ni är sötnosar <3

Kram

Svar: Tack för förtroendet. <3
Sandra A.W

2015-03-11 @ 10:43:34
Blogg: http://www.ridponny.net
- Evelina

Vilken otroligt ödmjuk attityd! Med den inställningen och hårt jobb kommer du kunna visa dom!

Fortsätt med det du gör, heja dig!

Svar: Tack snälla!
Sandra A.W

2015-03-11 @ 10:59:35
Blogg: http://dressyrwelsh.blogg.se
- Lotte Anderberg

Dressyr är ju en bedömningssport inte bara hos domarna, men även bland publiken och alla som går in och tittar på resultaten. Att tävla en hingst är inte alltid lätt. Dem är dominanta och deras testoseron kan höjas inom loppet av ett par timmar, vilket gör att en väl förberedd tävling kan vändas till en häst som går på mer spänning och blir hingstig och därmed sjunker procenten i dressyren. Detta känner inte alla till och dem bryr sig inte heller. Procenten styr och jag förstår att du blir ledsen. Försök inte att bry dig om vad andra säger. Jag har alltid sagt till Ida att det är så att ibland går det fantastiskt och ibland inte. Det som är viktigast är samspelet mellan häst och ryttare, inte bara som ett tävlingsresultat utan helheten. Träningen också, inte bara tävling. Du älskar dina hästar vad jag förstår, är väldigt fin mot dem och behandlar dem som en bästa vän. Därmed kommer du alltid var en vinnare. Ett tävlingsresultat är bara en siffra, elaka kommentarer är bara missunnsamhet. Ord kan var ett fruktansvärt vapen, försök bara tänka på att du inte ska ta del i deras dåliga energi och bli deppig utan fortsätt ge dina ponnys den fantastiska kärlek och glädje som du har. God energi föder god energi. Jag och Ida känner ju inte dig, men vi hejar allt på dig från där vi bor. Kram på dig Sandra. <3

Svar: Tack så mycket! :)
Sandra A.W

2015-03-11 @ 12:45:28
- Engla

Du och Diablo är ett otroligt fint ekipage. Vad jag har sett och läst av dig passar ni väldigt bra ihop och jag tvivlar inte en ända sekund att ni kommer nå era mål, om inte högre! Du är en helt fantastiskt duktig ryttare och det blir inte direkt dåligare av ditt tålamod. Och strunta i alla som diskuterar era procent osv. I mina ögon är det känslan som räknas, sedan när det känns bra kommer procenten bara stiga. Jag och alla andra som läser din blogg vet ju hur mycket ni kämpar. Du superduktig!

Svar: Tack Engla. Diablo skickar en puss :)
Sandra A.W

2015-03-11 @ 14:38:52
- Michelle Petersson

Åh så fint du skrivit! :D Och du gör ett TOPPEN jobb :D

Svar: Tack det var snällt sagt.
Sandra A.W

2015-03-11 @ 20:22:44
Blogg: http://michellepetersson.horseworld.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0