20/1 2015 Ryttarens längd

Englas kommentar/fråga:
Jag undrade bara om hur du tänker kring längd på ponny? Finns det någon maxläbgd för varje kategori? Är det skillnad på hoppning och dressyr? Jag vill så gärna höra alla dina tankar kring det! Jag är själv lång och undrar hur lång du är? Svara gärna i ett inlägg!

Frågan kom på ett inlägg om Blomman som är en nätt ponny på ca 1,30
 

Detta med länden på ryttaren diskuteras flitigt och jag har såklart också en åsikt.
Jag själv är 1,53 lång inte speciellt lång. Jag rider ju många olika ponny och då är det bra att vara kort.

Jag själv tycker att längden inte är så farlig om ryttaren har koll på sin kropp. Om du sitter och belastar fel så tror jag att en lång ryttare gör mer skada än en kort såklart. Jag tycker att jag har ganska bra kontroll på min kropp så jag påverkar inte hästen negativt med längden.

Vi kan ta min tidigare ponny Candy som exempel. Candy är en maxad C-ponny på 139,5
Min stora syster Moa är lång, 1,74, och hon kunde inte rida Candy så länge som vi hade önskat. Minsta lilla Moa blev  lite framåtlutande så stannade Candy. Jag kunde rida henne utan problem men så är jag 20 cm kortare också.
 
Här kan ni se mig nu på 2 olika typer av B-ponnys:
 

Trelawn Flower Girl "Blomman" till vänster är 1,30 hög och en väldigt nätt ponny, fullblodsmodell
Forlan Conquest "Quest" på bilden till höger är bara 1,21 och en biffig ponny, köttbullemodell.

Här är jag på två D-ponnys:


På bilden till vänster ovan sitter jag på Speyksbosch Diablo som är en nättare ponnymodell 1,41 hög
På bilden till höger ovan sitter jag på Money Boy som är en biffigare modell, ca 1,43 hög.

Jag tycker att det är bra att korta lite äldre kan och vill rida små ponnys för det behövs då och då. Små ponnys är ofta smarta och utnyttjar situationen med små ryttare och om behöver ridas till ibland för att hjälpa de yngre.

Gällande hoppning så tror jag och jag upplevde själv att min längd påverkade mer än i dressyren. När jag hade Hobbe 1,26 så i hoppningen så blir man ofta lite framåtlutad och då stannade han med mig i slutet. Han ville inte hoppa om jag var ur balans och det betyder ju att jag påverkade honom negativt.

Här är jag och Hobbe i mars 2014. Vi satta sista SM-kvalet i dressyr här.


Hur ser du på detta med längd?

 





Kommentarer
- Emma Elfstrand - elfstrands.se

Håller med! Tror kroppskontroll är det allra viktigaste oavsett längd eller vikt hos ryttaren :) Men sen blir det nog svårare för ryttaren att behålla just kroppskontrollen ju mer "för lång" hen blir eftersom balansen påverkas.

2015-01-20 @ 10:00:50
Blogg: http://elfstrands.se
- Jessika

Håller med dig, det är så individuellt och det går inte bara att säga en höjd på ponnyn = en längd på ryttaren, utan det är så mycket mer som spelar in. Jag rider ju min grova D-ponny utan problem men jag känner mig jättelång på en annan D-ponny i stallet, trots att hon är lika hög som min, men hon är nättare i kroppen och har jättekort hals.

2015-01-20 @ 13:57:42
Blogg: http://www.jessikaung.blogspot.com
- Engla

Tack för svaret! Jag tycker du ser jättebra ut på alla dina ponnyer. Jag håller helt klart med dig!

Svar: Tack! Hur lång är du?
Sandra A.W

2015-01-20 @ 16:31:18
- Engla

164 cm

Svar: Längre än mig men inte jätte lång. Bra då rider vi ponny lite till ;)
Sandra A.W

2015-01-20 @ 21:24:49
- Ebba

Håller helt och hållet med dig! Jag är 160 och rider ibland min lillasysters b-ponny som är 130.

Svar: lille Fridolf? Gör du rätt i.
Sandra A.W

2015-01-21 @ 08:23:39
- Ebba

Japp, det är Fridolf :)

2015-01-22 @ 17:05:50

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0