16/1 2015 En repris om att "gå på tygeln"

Ida skriver:
Kan du inte skriva ett inlägg om hur man vet att hästen går i ärlig form. Jag tycker att det är svårt att veta :D

Jo det kan jag skriva om men jag är ingen expert!

Börjar med Utbildningsskalan:

  1. Takt
  2. Lösgjordhet
  3. Stöd
  4. Schwung
  5. Rakriktning
  6. Samling

Först måste du rida i takt. Jobba sen med lösgjordheten, här kan du få rida med bredare händer t.ex ibland behöver man använda händer och armar för att leda, leka , lätta för att lösgöra bogar, hals, nacke, ganasch och för att få hästen att följa och spänna av.
Hästen är då avspänd i kroppen och i huvudet.

Hästen får ett nöjt uttryck och en god ryggverksamhet.
Den ”tuggar på bettet” och kniper inte med svansen
Ett tecken på att hästen är lösgjord är att den frustar.
Hästen har kommit till lösgjordhet när du kan rida hästen i vilken form du vill, sträcka halsen framåt nedåt i alla gångarter. (En spänd häst sjunker i ryggen kör upp huvudet och bygger underhalsmuskler.)
Hästen söker stöd i bettet. Den har en fin välvd hals, inte avknäppt precis efter öronen i nacken. Du kommer känna att det är mycket lättare att sitta ner i travarbetet.

På bilden nedanför har jag precis börjat värma Dibblo och här kan du se hur han har sänkt rygg och tar kortare steg utan att jobba på bakifrån. Bakbenen är ju motorn!
IMG_2735 1

Jobbat med att få honom avspänd och lösgjord:
IMG_3289 1

Här kan du se att jag inte tynger ner i sadeln utan rider "lätt i sadeln" för att störa så lite som möjligt. Inte trycka på med sätet alltså. Hans bakben jobbar långt in under magen och han höjer ryggen. Nosen kunde komma fram lite mer.

Börja jobba med lösgjordheten ganska omgående när du rider.

Det är svårt att rida rätt jämt men det finns bara ett sätt att lära sig och det är att träna, träna och träna.

Vissa hästar är ju nästan "på tygeln" direkt medans andra leker giraff. Hästen som verkar vara på tygeln direkt måste jobbas med också precis som giraffen. Finns inga genvägar.
Här är ett ex på "på tygeln"
IMG_3092 1

MEN för att få honom till rätt ridning och ärligt på tygeln krävs lite jobb från mig.

Giraff:
IMG_4466
Min hoppeponny Candy är en typisk giraff. Svår teknisk att rida men oj så rolig.

Alla kan dra ihop en häst men alla kan inte rida rätt!

Hoppas att mitt svar var till någon hjälp..... Jag kan hjälpa dig om du vill....? Känslan av en lösgjord häst på tygeln korrekt är oslagbar!

- Sandra


Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0