4/2 Svar på Solryttares fråga

Fick en fråga i kommentarerna från Solryttare:
Hej vi har en fråga!
Är inte hingstar lite jobbiga att rida ibland?

Detta med hingstar...
Ni har helt rätt det är och kan vara väldigt bökigt med hingst.

Speyksbosch Diablo är en lätt hingst i all hantering.
- Han kan stå i egen hage omringad av tjejer. Ingen som han kan nå och lukta på men ändå.
- Han kan stå i box och på stallgång utan att dumma sig om det finns ett brunstigt sto brevid. Han kan prata med henne i boxen och det måste han få. Hans jobb är ju att visa upp sig och uppvakta ju :)
- Han kan åka i lastbil/transport med sällskap av valack (Quest och han är bästisar, än har vi inte prövat med Boyan)
- Så fort han har ryttare på ryggen så tycker vi att han koncentrerar sig bättre på en framridning t.ex än om man leder honom.
- Han har inte visat ett spår av aggressivitet.

Ska vi vara helt ärliga så är det mest jag som inte tycker om nya miljöer med honom för jag vet inte hur det ser ut och man kan aldrig slappna av med en hingst oavsett hur snäll han varit hittills.


Jag får inte själv leda honom pga min ålder utan det gör mina föräldrar eller Mimmi.
På tävling eller nya platser tycker vi det är bäst att ha på tränset (så klart) och sen grimma och longerlina. Händer nåt kan man släppa ut honom lite på linan men man tappar honom inte. Han har så små söta "hermelinöron" som Mimmi säger och tränset kan kana av om man måste hålla i och han t.ex backar. Det har hänt 1 gång men han stod då helt still och vi kunde tränsa igen. PUH!


Min mamma brukar alltid tala om för alla att han är en hingst men sist vi gjorde så fick mamma skäll.... hon påstås ha varit vass i tonen mot en tjej men det var hon inte. Mamman till tjejen drog in domaren och ville få det till att vi skulle haft rött i svansen på honom men domaren sa att vi gjort rätt och att vi fr.om 2015 får ha röd rosett i svansen om man vill också på banan. Finns inget tvång. Vi vill ju bara tala om så man undviker att rida för nära och det ska man försöka tänka på oavsett vilken häst man möter eller rider bakom. Vi har haft blått i svansen på honom men folk vet inte vad det betyder oftast.

 
 

Kommentarer
- Pernilla W Ödlund

Vi har ju också haft en gudomligt snäll hingst. Just det där med att komma till en tävlingsplats är ju den bit som kan bli lite trixig. Vi hade också som vana att ALLTID tala högljutt om att vi har en hingst och lämna gärna lite space runt. Rocky var ju lättare att ha att göra med borta än hemma men man vill ju inte att något ska hända så det är alltid bra att vara extra försiktig. Dock tycker jag att på tävlingar med deltagare som man vet tävlar lite högre klasser (nationellt) så är de väldigt ofta väldigt dåliga på att visa hänsyn. Trist :(
Men jag saknar att ha en hingst - de är de bästa hästarna!! <3

2015-02-04 @ 12:08:41
Blogg: http://pernillaodlund.se
- solryttare

Tack för att du svarade på vår fråga! Är det en åldersgräns på att leda hingstar på tävling? Om du måste välja en av hingst, sto eller valack. Vad skulle du välja då?
Kan inte du ha frågestund

Svar: Visst kan jag ha en frågestund. Jag tror jag väljer en Valack. Ja du ska vara 16 år för att leda hingst.
Sandra A.W

2015-02-04 @ 12:56:05
Blogg: http://www.solryttare.horseworld.se

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0