12/2 2015 Equiterapeut

Igår sent på kvällen kl. 21.30 kom equiteraputen och behandlade 4 st hästar hemma.

Anna & Wilmas ponny
Taste of Legend (pappas travsto)
Didde
Boyan

Vi ville ha Boyan genomkollad då han haft stora "hålor" i ryggen pga felaktig sadel mm. När han kom till mig så hade han synbara "hålor" på ryggen men dom är helt borta nu. Han sa att Boyan var jämt musklad och hade en väldigt fin rygg helt utan ömhet :)
Boyan har haft felaktig sadel plus att man samlat honom fast han inte orkat och detta tillsammans har gett att han inte gick fram för dom inne på tävlingsbanan utan stannat :(  Han vill ju gärna trycka upp nacken och formen själv så ett svårt läge. 

Det har ju varit diskussioner om min Amerigosadel som vi provat ut till honom och detta med hans fina musklade och oömma rygg är ju ett bevis på att det är en bra sadel precis som jag känt hela tiden, skönt! 

Traudi har påpekat att Boyan inte går villigt i skänkelvikning och det visade sig att hans höftben på höger sida var ca 1-1,5 cm lägre på höger sida och det gör att han i en skänkelvikning inte vill sänka den sidan och sätta under benet riktigt som han ska. Detta har då dragit med sig en lätt låsning i vänster bog. Novafonen som vi kört med kan vi med fördel fortsätta med eftersom han blir så avslappnad och fin när vi kört den en stund. Nu ska han vila idag och sen så ska jag känna på honom igen. Ska bli så spännande.



Vårat fokus har varit att få honom att sänka sig i formen inte trycka nacken uppåt och träna styrka. Nu kan jag samla honom lite mer och han går fram :)

Här kan ni se att han arbetar mer rätt nu, visst han är bakom ofta men det bryr jag mig inte om nu viktigare att han lär rätt och går där han trivs. Styrkan börjar komma nu och då kan jag lyfta formen lite lite och få fram näsan så vi är på rätt väg :) :)

Vi har väntat på EQ sen vi köpte honom 16 dec-14, så det är väntetider kan man säga.

 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0