12/8 2015 Lätt i sadeln

Här kommer några bilder på vad jag menar med lätt i sadeln och mer tyngd i stigbyglarna.

S.Diablo
Här är från helgen när jag är på banan med Diablo. Den som kollar noga kan se att jag inte sitter ner i sadeln helt. Han hade som jag sagt innan ont i ryggen när han kom och då fick jag inte rida med sätet alls för då gick han inte fram för egen maskin utan jag fick "knöka" fram honom.
Nu sitter jag i sadeln när jag känner att han orkar och är med mig. Här går han inte fram som jag vill och då lättar jag i sadeln.

Här trampar han på bättre och jag sitter då lite mer i sadeln.

Money Boy
Här kan jag sitta mer i sadeln och på så vis få med bakbenen bättre. Hade detta varit för ett år sen så hade han inte gått fram alls pga ryggont. Förra ägarna fick ställa av honom en tid förra våren och de fixade med sadel som han kunde gå med utan att ha ont. Tur att de var uppmärksamma!

Här har jag rätat upp mig och lättat lite för Boyan kan bli stressad av samlingen när han inte riktigt orkar och det har precis hänt här inne på collectingring på SM i Gävle.

Diamant
Här är min nya häst Diamant som jag rider lätt i sadeln. Det svåra är att inte låta han dra mig lite framåtlutad.


Nijeberts Cupido "QP"
Här syns den lätta sitsen tydligt tycker jag. QP orkar inte samla sig så mycket och då måste jag som ryttare göra det så enkelt för honom som jag bara kan. Ibland kan jag "sitta till" i ett par galoppsprång för att samla lite sen lätta i sitsen igen.

Det är inte lätt att rida! 

Alla ryttare rider olika och jag vill inte döma nån för nån ridning eller så! Det är absolut inte min mening om någon uppfattat det så!
Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig och tvärtom men jag tycker att man kan prova det kan ju bli bättre. Onda ryggar på hästarna är svårt att komma till rätta med.
Traudis råd till mig har fungerat hur bra som helst men det är inte så att man vänder sin ridning från en träning till nästa. Jag upplevde att alla hästar jag red fick bättre bjudning om jag lättade i sadeln.

 
 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0