10/4 2015 Det gjorde gott

Mimmi red Linner Hedwr istället för mig igår när Emma var här.
Han har ju vilat tis och ons för han blev behandlad av equiteraput i tisdags. Mimmi sa att det var väldigt stor skillnad på honom. Han har varit lite svår i högersida men det var mycket bättre nu :)
Kul är man kan känna sån skillnad på så kort tid.

Mimmi red några förvända galopper på Hedwr och hon gjorde det så bra! Mimmi får hjälpa mig med det :)
Massor av galopp är det som gäller på denna grabb.

Sara & Kalle
Mimmis kompis Sara kom igår och ska vara här några dagar. Sara har med sig sin häst Kalle. Dom red också för Emma. Duktiga.

N.Cupido "QP"
Sist ut var duktiga QP. Jag orkade inte vara med ute då men mamma sa att han var riktigt fin. Galopp gäller här också och han utvecklas väldigt fint nu.

 

Kommentarer
- Anonym

När man läser förstår man att nästan alla hästarna behöver stärkas och då i form av mycket galopparbete skriver du. Självklart måste hästen orka, men kom också ihåg att, framförallt i dressyren, så handlar det mycket om för hästen att LÄRA SIG tekniken i att jobba rätt. Alla hästar orkar galoppera mycket, tex i hagen. Risken finns dock att man jobbar på så mycket att dom får mycket mjölksyra och arbetet blir slitsamt i längden. Satsa på att rida kortare stunder där ex galoppen är väldigt kvalitativ och hästen verkligen är med dig, vinklar sina bakben och jobbar rätt. Vi människor är lite likadana, blir vi allt för trötta vid arbete/träning orkar vi inte ex hålla oss uppe med bålstabiliteten och risken är då att vi säckar ihop i en dålig hållning och sliter på ryggen. Man måste långsamt öka på mängden och mjölksyran så man får hållbarhet! Med detta sagt menar jag INTE att du på något sätt gör det dåligt, hästarna ser jättefina ut :)

Svar: Tack för din omtanke anonym. Naturligtvis galoppera dom i rätt form och vi ser till att jobba dom så att benen sätts rätt. Jag har aldrig skrivit hur länge nån tränas i någon gångart.... pauser behöver alla och all träning trappas upp efter hur hästen tar träningen. Alla hästar får sina vilodagar också. Jag kan lova dig att ingen av de lite mer tränade hästarna galopperar i samma form under träning som i hagen.
Sandra A.W

2015-04-10 @ 16:47:15

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0