30/12 2014 Om Sandra AW

Uppdaterad 2017-10-23

Jag heter Sandra Andersson Wickström och bor och jobbar på en gård i Hangelösa Lundsbrunn med min mamma, pappa och mina systrar Mimmi och Moa. Jag har också två äldre bröder som inte bor hemma längre. 

 

Jag är född i nov 2001 och har ridit så länge jag kommer ihåg.  Första gången jag satt på en häst var jag bara 6 veckor gammal.

Jag tävlar i hoppning, fälttävlan och dressyr men om jag måste välja så är valet lätt; dressyr.
Jag tycker att det är jätte roligt att utbilda yngre hästar och få dom lugna och tycka att jobba med mig är roligt. Jag har turen att få många fina ponnys att rida och tävla. 

Meriter: 2010-2012 Jag fick Forlan Conquest, welsh mountain, av mamma och pappa i juni 2010. Han var då insutten och jag har sen 25/11-10 fram till våren 2012 ridit till honom själv (med tränarhjälp men bara jag i sadeln) och utbildat honom upp till La-nivå i dressyr, vi har hoppat CR och vi har terrängtränat. Våren 2011 tog jag fälttävlanskortet på honom.

 

2012 Jag fick Forlan Conquest som insutten 4 åring och jag var 8,5 år vi har sen på  ca1,5 år så gick han ungponny-SM i Karlstad som 6-åring. Vi var den enda B-ponnyn som startade och vi kom inte sist! 

 

Jag startade DM i dressyr 2012 på både Forlan Conquest och min andra B-ponny Hobson och blev 2:a på Quest och 4:a på Hobbe

 
 

2013 Vi kvalade in oss till dressyr-SM 2013 då Quest är endast 7 år. Vi startade och vi kunde bättre men vi var i alla fall inte sist.

Hobbe fixade ett kval till dressyr-SM

Jag startade DM i dressyr 2013 på både Quest och Hobbe. Quest vann och Hobbe blev 2:a

2014 Hobbe satte sista kvalet till dressyr-SM på årets första nationella för oss i Filipstad i mars-14 

 
Quest är redan klar för dressyr SM. Quest vann B-finalen på dressyr SM på 67.407% trots att piloten red med 2 st brutna tår bl.a stortån och svårt stukad ankel pga en omkull ridning på terrängträning 1 vecka innan. Jag kunde inte använda vänster skänkel alls. Fick inte rida egentligen ;)  
 
Jag och Didrik Gray startade 2 st P70 i fälttävlan och lyckades på dessa två starter kvala till P80. Jag och Didrik Gray 6 år kvalade till Lb i hoppning och var sedan med på GP-ponnykval i okt-14 där vi slutade på 20e plats av 50 starter. 
 

Speyksbosch Diablo Kom till mig i aug-13 och var inte i tävlingskondition. Vi tränade på tills maj-14 då han åkte hem till Öland för att träffa damer ;) Han kom tillbaka 26 aug och inom en månad hade vi satt två kval till nationell nivå i dressyr

 
Money Boy 1a maj 2014 flyttade Money Boy hem till mig för träning och tävling. Han hade då inga resultat i dressyr på TDB. I september satte han sista kvalet till nationell dressyr på 74% i klassen LaP1. Vi blev också trea i DM i dressyr i sept-14   
 
2015
I februari startade jag nationellt på Money Boy och Speyksbosch Diablo på godkänt resultat.
4/4-15 startade jag 2a nationella starten med mina killar och Money Boy satta då ett SM-kval (över 65%)

Jag startade SM i dressyr på ponny i Gävle 16-19/7 
Jag deltog med min egen ponny Money Boy och vi kom helt otippat till A-final där vi genomfrde vår 1a kür tillsammans. Vi blev 11e placerade i kürklassen och vi blev totalt 12a. Alltså är Money Boy en av Sveriges just nu bästa dressyrponnyer i grupp 1 (ryttare upp till 16 år)
 
Jag startade också Boximportens 6-åriga welsh PB hingst Nijebert´s Cupido "QP" i ungponnyfinalerna på dressyr-SM. Vi vann båda kvalen och tog hem totalen på fina 80,4% detta efter 3,5 månader tillsammans. QP är alltså Sveriges bästa 6-åriga dressyrponny i grupp 1 2015
 
Jag och Money Boy vann DM i dressyr för D-ponny grupp 1 i sept-15. På min andra ponny Speyksbosch Diablo kom jag tvåa i klasserna men fick inget DM-silver för man får bara rida en häst i DM. Hade jag startat bara Diablo så hade vi tagit hem DM-guldet, känns bra!
 
2016 
Jag och Money Boy blev uttagna att representera Sverige på Nordiska Mästerskapet i Ypäjä i Finland där D-ponnylaget tog en silverplats! 

SM i dressyr tog vi 4:e platsen i totalen jag och min fina Money Boy


Jag red Matteus 683 på Ungponnychampionatet i Vetlanda efter att vi tävlat 2 ggr och satte kvalen direkt. Matteus vann båda kvaltävlingarna och sen totalen! Grattis till ägare och uppfödare Barbro Andersson Millomgården Falköping.
Ungponnychampion 5-åringar dressyr Matteus 2016
 

2017
Jag var i Finland i mars och tävlade internationellt. Vi vann ena klassen och blev 3a i den andra. Mettingvinnare med de högsta totala poängen. Utan sponsorn Kungsbacka bilservice skulle vi aldrig kunnat åka, stort tack.

Var i Norge i maj och tävlade internationellt. Trea i första klassen, 1a utanför placering i andra och 2a utanför i küren. Utan sponsorn Stall Sjöholmen/Vou hade vi aldrig kunnat åka, stort tack.

Totalt 5a på SM i dressyr på Hammarö
Uttagen att få rida EM i Ungern! 
 
EM i Kaposvar Ungern, dressyr
170720-170801 var vi iväg på mitt största mål på ponny... EM
Helt otroligt roligt har vi haft och jag är superstolt över Money Boy som var pigg och glad hela resan.
I lagklassen slutade vi på 27e plats av 65 deltagare, näst bästa svensk. I Mästerskapsklassen som är individuell blev jag 29:a av 65. Tyvärr ingen final men jag är lika glad ändå.
 
Ungponnychampionatet 2017
Matteus och jag vann även Championatet 2017, i år för 6-åriga B-ponnys. 
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Övrig info: Quest, Diablo och jag blev tillfrågade om vi ville representera Svenska Welshponnyföreningen på Göteborg Horseshow 2014. Vi visade upp lite inne på Eurohorsemässan i paddocken.

Forlan Conquest 

 Vilken upplevelse det var och mina killar skötte sig perfekt när besökarna ville hälsa på oss och hästarna.

 17 oktober 2014 så red jag och Mimmi på en clinic som hölls av Traudi Björling i Mariestad. Jag red Boyan och Mimmi red Taisan.  

 

Jag tränar dressyr för: Emma Lindqvist Traudi Björling

Jag tränar hoppning för: Nils Stridh Svensson Pernilla Engblom

Jag tränar terräng för: Anna-Karin Beiron Björn Kastenman Elin Göransdotter

———————————————————————————-
Hoppas ni gillar det ni läser och följer mitt liv i min lilla blogg. Lämna gärna en kommentar det är uppskattat!

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0