25/1 2018 Mina tankar om SWART

Först och främst vill jag tacka alla som har nominerat mig. Stort stort tack!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund om varför det startades:

Swedish Warmblood är svenskfödda och grundregistrerade halvblodshästar i avelsorganisationen SWB. SWB:s blodslinjer är många gånger desamma som dem som återfinns i stora delar av Europa, men den stora konkurrensfördelen är att i Sverige kan vi kan föda upp friska och sunda hästar genom våra fantastiska möjligheter med markarealer och världens bästa djurskyddsregler.

Vi har även fantastiska svenska ryttare. Ambitiösa och begåvade ryttare som kämpar i en kostnadskrävande sport och som tyvärr inte alltid rider på våra svenskuppfödda hästar. Detta vill vi ändra på genom att förena SPORT och AVEL och därmed skapa ett starkt varumärke för svenskuppfödda hästar och samtidigt gynna svenska ryttare.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Tänk om man skulle vinna och få den fantastiska möjligheten att få ett föl.
Många tankar far runt men jag är trygg i att jag/vi hemma kan rida in och utbilda hästen själva och på så sätt slippa kostnaden av att leja bort grundarbetet. Jag älskar ju att utbilda hästar så det skulle bara bli roligt att få möjlighet att utbilda och få en ny bästa vän.

Vad kan jag erbjuda hästen?
Ett kärleksfullt hem
Hästens väl kommer alltid i 1a hand
Ett väl fungerande team runt hästen
Noga med grundutbildningen
Bra tränarstöd
Rätt anpassad utrustning
Om hästen vill, ett aktivt liv som tävlingshäst 
Varierad träning

Vilka är vi då?
* Sandra AW 17 år i nov i år, jobbar hemma med hästarna, har elever och tävlar med det stora målet att rida     OS  i dressyr. Älskar att utbilda och utvecklas med hästarna. Fick min 1a egna ponny att utilda som 8-åring.
  Lösgjordhet, styrketräning och detaljer är otroligt viktigt för mig i arbetet med hästen. Jag som ryttare är
  ganska försiktig, noggrann och rider mjukt. 
  Jag kommer fortsätta utbilda och tävla ponnys så länge ägare vill ha hjälp med det. 
* Moa, läser till sjuksköterska
* Mimmi, jobbar heltid på Eurofins 
* Pappa sjukpensionär efter en olycka.
* Mamma arbetar 50% och 50% sjukpensionär pga sjukdom

Moa och Mimmi är de som är bäst på att vänja unghästar vid allt man kan komma på. Det är de som rider in och sätter de allra 1a grunderna oftast. Jag brukar ta vid sen och vidareutbilda. Jag rider också in men jag anser att vi ska lägga tiden på det vi är bäst på. 

Mamma och pappa är de som pushar, stöttar, kör och betalar. Vi är otroligt tacksamma för att de ställer upp på vårat hästintresse och lyckats att stötta oss och framförallt mig att nå mina mål på ponny. Nu kämpar vi mot nya mål på häst tillsammans. Jag är otroligt priviligerad som har en sån fin stöttande familj. Drivet att vilja och målsättning står jag helt för själv. 

Jag har otroligt bra tränarstöd i dressyren från Emma Lindvist som också jobbar heltid som lärare. Emma utbildar och tävlar också sitt 7-åriga sto.  

Vi har tyvärr inte möjlighet att bygga ridhus mm men vi är otroligt rädda om våra hästar och tränar dem varierat. Utan arbetsglädje tillsammans kommer vi inte framåt. Vi jobbar dem ute i alla väder. Hemma finns 2 ridbanor, en trav-/galoppbana och ett antal små terränghinder. Vi åker till ridhus när det är ett måste. Vi tränar hästarna i alla discipliner men alla tävlar inte i allt. Mitt fokus ligger på dressyren men tycker att det är bra att träna och ibland tävla i hoppning och fälttävlan. 

Jag har många hästar som jag tränar och tävlar men de flesta ägs av andra. Jag har de bästa hästägare och är så tacksam att de anförtror mig deras fina hästar. Dock är det en osäkerhetsfaktor att inte äga själv då de flesta hästar är till salu för "rätt pris" vilket jag har full förståelse för.

Vad har jag lyckats med hittills på hästar jag utbildat själv?
Hittills 4 Ungponny-SM varav 1 vinst 
Hittills 5 SM i dressyr på ponny
NM i dressyr ponny, silvermedalj
EM i dressyr ponny
Vunnit ungponnychampionat i dressyr 2 år i rad.
Utbildat flertalet ponnys och ett par storhästar upp till MSVB-nivå. 
 
Den då 9-åriga jag, Sandra, i starten av karriären på Forlan Conquest 5-år
 
Åter igen stort tack för nomineringen och jag hoppas ni har möjlighet och vill rösta på mig varje vecka framöver! TACK! 

 



 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0