29/1 2017 My & Matteus

Idag var då My och Matteus på pay and jump i Skara. Detta var den pay and jump hittills som är mest lik en riktig tävling. Det var riktigt många starter vilket är kul men det blir alltid lite stökigt på framridningarna och det tyckte My var lite jobbigt. 

Vi är ju på My ofta om att Matteus är en hingst och att hon som ryttare måste ha koll på honom hela tiden, inte rida nära andra mm. Ryttare på hingst måste alltid tänka på var man rider m så det kräver lite mer av ryttaren. Vissa framridningar har inte jag kunnat rida fram ordentligt i dressyren utan jag har varit tvungen att rida undan hela tiden. Ofta rider andra alldeles för nära, håll avstånd oavsett vilken häst du har runt dig.
 
På framridningen så stannade folk och grejade med hästarna mm så att vägen blev väldigt snäv för henne och då kom de dåligt på hindren. Inte bästa starten men hon var väldigt duktig i första rundan fast det blev lite av och på nån gång och Matteus sprang förbi nåt hinder. Jag var med inne på banan och hjälpte henne runt. Hon är duktig på att hålla fokus och ger inte upp.

Ändrade 2a starten till 50 cm för det är ingen ide att höja 10 cm och det känns lite gungigt första rundan.

My pratar alltid med Matteus och jag hörde henne säga innan andra starten att " hoppar du alla hinder igen så är du min älsklingshäst" hur gulligt?!?!

Andra starten red hon på fram som hejsan och en gång nära utgången drar han förbi hindret. My tar om hindret och fortsätter hela banan.

Jag tror att jag kan säga att vi alla är fulla av beundran av denna lilla tjej och likaså den unga Matteus. Jag är en stolt tränare! 

Bjuder på film, be nice! 



 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0