23/10 2016 Svar på anonym kommentar

Anonym skrev:

En fråga om ponnyerna är så snälla varför visade de inte upp med mindre ryttare. Ni är ju båda förstora för B-ponny, ser ju inte så portoseneligt även om B-ponny orkar bära upp ryttare med bra balans.
________________________________________________________________________________

Mitt svar:
Svårt att hitta yngre som kan utbilda. Har du 2 duktiga ryttare som kan utbilda, Matteus 5 år och Metod 10 år och de är hingstar, så hör av dig med namn och nr inte anonymt! Välkommen
_________________________________________________________________________________

Varför ska man vara på om sånt här jämt? Vad vill man få ut av det?

Jag har utbildat några ponnys sen jag började rida. Först ut var då 4-årige Forlan Conquest som jag fick insutten. Jag var då 8 år vi tog oss till ungponny-SM och sen 2 vanliga SM i dressyr. Quest gick sen till Alma som han gick SM med i år också! 

Om jag ska vara ärlig så är det, om jag tittar på andra barn nu, väldigt ovanligt att klara av det själv. Många i min älder och nivå nu på D-ponny har andra som rider deras ponny och då har de ridit i många år! Jag är glad att mina föräldrar vågade ge mig en yngre ponny men de flesta vill inte ha det. 

Varför måste man klaga på ägare som vill ge sin ponny en bra start i livet som ridponny och sen förhoppningsvis hitta en yngre som kan lära sig på hästen och ut och tävla om de vill det?! 

Jag vet att jag inte är pinnsmal och att jag inte väger 35 kg men till mitt försvar så har jag ganska god balans. Jag är övertygad om att ponnyn skulle börja tala om för mig om den tycker att jag är för lång och/eller för tung när vi tränar på ihop. Vi hoppar ändå banor på 70 cm tillsammans utan att han ramlar ihop under STORA mig. 

 
Ut och titta på större ponnys med deras ryttare... många är alldeles för långa med fel skänkelläge mm men de stör inte hästen och då fungerar det. 

Eloge till de ägare av små ponnys som vill ge sin häst en bra utbildning innan man letar upp unga ryttare som kan styra runt på dem och lära sig rida och sen kanske tävla. 

Men som sagt har du duktig ryttare på 6-10 år som kan hjälpa tex Barbro med sin ponnyhingst Matteus hör av dig! Jag är den 1a som skulle bli glad och hejja på det nya ekipaget framåt. 
Går bra att maila till oss på [email protected] så lämnar vi vidare till ägare. 

Fattar inte varför man inte kan se det positivt att nån tar sig an de mindre ponnysarna och gör jobbet? De flesta som är klara på de små ponnysarna vill inte rida dem senare och de är ofta för långa. Inte alla vill rida B-ponny när man kommit vidare utan stor häst hägrar.... jag ser det som att man får fler timmar i sadeln.

 



Kommentarer
- Anonym

Hej Anonym
Snällhet ger inte utbildning o kunskap, snällhet är en egenskap hos individen.
Problemet vi har i Sverige idag är just synen på att äldre ryttare rider ponny vilket även resulterat i att vi har svårt att hävda oss internationellt när det gäller tävling då man i andra länder Inte ser det som ett problem att äldre rider ponny. I dressyren finns inte ens avd B som tillåter en äldre ryttare att utbilda ponnyn för tävling vilket en 11 åring, av naturliga själ, har svårt att göra. När ponny o ryttare sen har uppnått en viss nivå är ryttaren oftast blivit lite äldre o går vidare till större ponny.
Detta är ett problem för oss som föder upp mindre ponnyer och vill ha dem utbildade till mer än skogsmulle i ridning.
Jag är ägare till Metod och ser verkligen fram emot att hitta ett barn i lämplig ålder som vill utveckla sin ridning o hästkänsla med denna härliga individ som har ett hjärta av guld.
Hälsningar Anna Åhman

2016-10-23 @ 11:37:09
- Anonym

Vet om att vi fick hjälp av en lite äldre ryttare på hopptävling och där kom överdomaren fram och sa att ryttaren var för lång. Lite kul tycker jag att en del äldre ryttare rider avdelning B och ingen klagar på dessa ryttare men en överdomare kommer fram och säger det ser inte propogornerligt ut. Vilket alla håller med om att ryttaren inte såg för lång ut. Min kommentar är inte riktad att du ska ta det negativt utan bara tycker det är kul att en del kan rida b ponny och ingen nämner något om förstor om en person red en C ponny. Varför mitt namn försvinner har jag ingen aning om.

Svar: Du skrev att om de är så snälla varför rider inga yngre och det svarade jag på. Sandra
Sandra Wickström

2016-10-23 @ 13:18:22
- Anneli A

Tråkigt med " Anonyma" ... uttalande ... !! Har sett ekipagen live och ponny hästarna är glada och arbetsvilliga ... ni är så duktiga 😘

Svar: Tack 😍
Sandra Wickström

2016-10-23 @ 17:06:21
- Camilla

Det är väl en jättetillgång att ni är såpass små att ni kan ha ponnyerna i utbildning. Vilken chans att låta duktiga äldre ryttare lägga en grund för en kommande yngre ryttare. Hade behövts oftare.

Svar: Tack! Det är så vi ser det och jag gillar att utbilda dem. Så roligt att sen se att de lär upp nåt barn och att man får hänga med på deras "resa" ihop. Stolt kan man säga "han har jag utbildat"
Sandra Wickström

2016-10-23 @ 19:46:19
Blogg: http://camillajarnedal.blogg.se
- Lovisa Magnusson

Så himla bra och klokt skrivet! Hoppas att du kommer börja uttrycka ännu mer åsikter, för det här var bland det bättre som jag läst på din blogg!! :D

Jag håller helt med dig i det du skriver! Jag tror så här - hellre några centimeter för lång och kunna rida hästen korrekt och utbilda den på ett trevligt sätt. Än att sätta upp en liten ryttare som inte kan ge hästen en rättvis utbildning och inte heller har den kunskapen i bagaget. Kram!

Svar: Tack snälla!
Sandra Wickström

2016-10-25 @ 20:35:53
Blogg: http://lovisamagnusson.se/
- Susanne

Jag är ägare och uppfödare till ponnyhingst och jag tycker att det är otroligt bra att det finns personer som du Sandra som kan utbilda och visa unga och små ponnyer. Du har kort överkropp och du är dessutom en vältränad ryttare med bra balans, kan inte bli bättre! Hur snälla hingstarna än är så är de styrda av sina hormoner och det vore inte ansvarsfullt att låta mindre barn visa dessa unga hingstar. Det bästa man kan göra både för ponnyn och för dess framtida ryttare är att låta en erfaren ryttare sköta utbildningen. Bry dig inte om dessa tråkiga kommentarer utan fortsätt med ditt fina arbete som ju bevisligen ger bra resultat!

Svar: Tack Susanne!
Sandra Wickström

2016-10-26 @ 01:12:05
- Therése

Sådär särskilt mkt för lång är ju inte Sandra för Matteus. Faktiskt! Det finns många som är mkt längre på sina B-ponnyer på SM...

Svar: Jag håller med men jag väger inte 35 kg längre. Matteus visar inte att Jag är förstor än iaf.
Sandra Wickström

2016-10-27 @ 12:01:27

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0