13/11 2016 Tankar om små ponnys

Jag och mamma har läst ett inlägg angående prestation mm på små ponny och just i det här fallet russ. 
Vi har disuterat detta vidare här hemma. 
 
Det finns hur mycket som helst att säga i ämnet men en sak som måste upphöra är detta eviga tjatande om att "hon är lite stor för ponnyn" "En till fråga vad har ni för maxvikt på ryttare på era russ?" mm. 
Detta tjatande om vikt på ryttare... det är inte kilo som avgår utan mest balans, längd och kunnande. Jo jag vet det finns ev viktgräns såklart men måste den vara 40 kg? Hur tror ni då ni ska hitta en ryttare som kan hjälpa till med utbildningen? 

Jag på min egen upplärda welsh Mountain Forlan Conquest 1,21 hög 2014 (lika lång då som nu men nått kilo tyngre nu) Vi hann med 1 ungponny SM och två vanliga dressyr SM där vi vann B-finalen sista året.
 


Det ser opropertionerligt ut. 
Ja det kan det göra då och då men spelar det egentligen någon roll? 
Ser alla på islandshäst eller westernhästar (små raser) alltid så perfekta ut? 
 
Jag och Matteus 683, jag är ca 1,57 (i bästa fall) och väger 53 kg
 

Utrustning och utseende
Ja vi dressyrryttare gillar att linda benen och ha fluffiga skydd på dem. Låt oss ha det! 
Ja vi vill ha knoppar i manen. Låt oss ha det även om det är ett russ eller shettis... spelar väl inte så stor roll för en uppfödare egentligen eller? Men för barnet som ska ut och tävla så är det väldigt viktigt, man vill ju inte att det ska tisslas och tasslas för att man kommer med utsläppt man mm, för det gör det det kan jag lova er!  
Jag har alltid fått knoppa manen och ha rena snygga schabark och lindor/benskydd plus boots även om det inte alltid behövts. Låt barnen smälta in! 
Jag har inte fått det dyraste i utrustningsväg men jag har haft det som de andra har även om det varit billigare märken på min utrustning. Tack för det mamma och pappa! 
 
Moa 1,73 på en lilla Valentina C-ponny
 
Kostnader
Man måste vara beredd på att det kostar med utbildning och erfarenhet. Om jag fick leva det perfekta livet så skulle jag bara träna och tävla och slippa tänka på pengar men nu ser ju världen lite annorlunda ut...
Har du en ponny hemma som du tror kan ta sig en bit i klasserna så varför skickar du inte iväg den och är beredd på att det kostar lite? Mina föräldrar drar ett stort lass i denna frågan med alla kostnader som hästarna drar med sig och man kan inte räkna kallt med att de har råd att betala för ytterligare en. Jag förstår om alla inte kan, men finns det en duktig ryttare med engagerade föräldrar (ett måste) så tror jag att de skulle bli glada av att bli tillfrågade och få hjälp med kostnader runt hästen! 

Russ kan!
Titta på Ungponnychampionatet 2016 vilket "russår"
Gummicitronen i hoppning, Fåglabäcks Liljan vinnare av gångartsfinalen av 3-åriga B-ponny och sen Matteus 683 som vann drssyren för 5-åringar. 
Varför skulle ett russ inte kunna hävda sig i toppen? 
Jag tror också att russ är en utmärkt 1a ponny.

Ett russ har ju svårt att mäta sig med en gångartsponny såklart men alla kan inte köra Ferrari...

Uppfödare Barbro Andersson med Matteus 683, Championatet 2016
 
Jag och Matteus igår 161112
 

Utbildning
Det absolut viktigaste man ska tänka på med ponnys till små barn är utbildningen tror jag. En bra grund sätts redan när de är föl, här är ni uppfödare väldigt viktiga.
Det är ofta vi tagit emot hästar som egentligen inte är speciellt hanterade alls men det heter "den är så snäll och har gjort så mycket" när den knappt är ledd i grimma.
Hantera era ponnys från tidig ålder. Vänj dem vid att t.ex borstas överallt, klippas, spola benen, duscha, ha träns och sadel på, longeras, tömkörning ja listan kan bli hur lång som helst.

Ha ett mål med er avel och för de hästar ni föder upp. De ska väl inte gå i hagen bara?  
Försök att hitta en familj som satsar och få ett samarbete. Stort lycka till med era ponnys! 
Ha förståelse för att man inte kan träna upp en häst på 1 månad utan ju längre utbildningstid ni ger dem ju bättre resultat.
Jag vill också be er att inte hänga ut utbildaren på nätet mm om resultatet inte blev vad ni tänkt er. Var tydliga med vad ni beställer och kräv inte mer än vad er ponny orkar med! Ponnyn måste få bestämma tempot.

Är att tävla allt? 
En bra ponny för barn måste inte tävla... Den bästa ponnyn för lilla Elsa kan vara just den som inte har det flashiga steget, hoppar högst eller travar snabbast nej det kan vara den som är väluppfostrad och tar hand om sin lilla ryttare. Viktigt att hitta rätt ponny till barnen. Alla vill heller inte tävla utan de vill kanske rida i skogen, låt dem få göra det!   

Tack Barbro för förtroendet. Jag är tacksam, glad och stolt att få utbilda och tävla Matteus 683

Var stolta över era hästar och gör reklam för dem! 


 

Kommentarer
- Gabbi

När russ tävlar Monté går dom med en vikt på 60 kg :)

Svar: Ok tack!
Sandra Wickström

2016-11-13 @ 10:04:10
Blogg: http://nouw.com/dynamite

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0