18/2 2019 Collin ute på äventyr

Igår var Collin ute på äventyr. Vi var i Falkenberg på nationelldressyr. Spännande på många sätt.

Han är spännande i lastbilen. när han blir trött i slutet av resan då håller han på att ramla omkull så ren tur att vi bara har en i bilen. Tänk om han ramlar och mellanvägg mm rasar på den andra hästen man har med. Detta har hänt men då åkte han själv tack och lov. 

Sen börjar cirkusen att försöka hålla en spänd enegisk het häst lugn så man kan sadla mm utan att springa runt på hela parkeringen efter honom. 

Jag gick in på framridnigen och det är bara det i sig en utmaning. Han är jätte känslig och tyvärr mötesskygg. Svårt att komma till ridning. Han kan bli rädd för en häst på ena kortsidan om han är på andra kortsidan 60 meter bort. Vissa hästar är mer skrämmande än andra. Mitt fokus ligger helt och hållet på att få honom så lugn jag bara kan. Kan man rida rörelser är det en bonus.

Inne på banan är han riktigt riktigt spänd och väldigt het-svår kombo!

Här kan ni se filmen
 

Jag kan inte få ut honom i hörnen ordentligt och det syns tydligt när han vet att det är ökning på gång. Lyckas ändå öka och sen få tillbaka honom och göra bytet. För 6 månader sen hade han hoppat och bytt hysteriskt efter ökningen så nu kan jag ändå påverka i spändheten. 1a bytet är han så ivrig i så han får inte med fram tyvärr. 

Vi kommer träna vidare och förhoppningsvis kommer jag kunna hantera detta framöver. Kommer ta tid men det SKA gå. 

Skönt ändå att ha en häst med bjudning :) 

Stort stort tack till Pia Björk som lotsar oss med en ängels tålamod och samtidigt ivrigt stöttar och hejar på. Jag känner mig säkrare och hon bryr sig om och stärker hela teamet. Tack!

 
För ett år sen var vi med Wizt på samma tävling, hans första nationella och fick ihop 63% ;) ;) 

 
 

Kommentarer
- J.

Kämpa på!! 😃🌟
Jag hade en häst som var väääldigt på tårna så fort vi kom till nya ställen. Till slut åkte vi iväg till olika ridhus och ridbanor varje dag i två veckors tid och red tills han lugnade ner sig,och detta gjorde faktiskt att han taggade ner mycket. Sen är ju tävling alltid tävling och såklart blev han mer spänd då, men lite lugnare blev han även i tävlingssammanhang 🙈😉

Svar: Vi får åka runt med honom men han är lika mötesskygg hemma också och ofta spänd. Bara att träna på. tack!
Sandra Wickström

2019-02-18 @ 14:43:43

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0