29/10 2018 Wizt hemma igen

Igår efter tävlingen så hämtade jag och mamma hem wizt från Skara Hästakut igen.
Jätte smal men glad att vara hemma igen!

Det började med väldigt skumma syptom som slutade med att han inte orkade stå på benen. Väl inne i Skara så visar det sig att han har en väldigt allvarlig bukinfektion (man vet inte varifrån den kommer) och han var också lindrigt förstoppad. Starka mediciner och stående på kliniken från fre till ons då vi fick hämta honom pga att han är orolig och väver i boxen.
Allt går bra en vecka hemma sen så ska vi in på återbesök och nytt bukprov tas som visar på att det går åt rätt håll. Det gör ju ont så han rör sig inte lika mycket i hagen som han brukar men det har man ju förklaring på då.
 
På morgonen dagen efter, torsdag, efter så har han förhöjd temp men ingen feber och har ätit sämre, vi ringer Skara men de vill att vi avvaktar. På kvällen är han så dålig att han bara vill lägga sig igen. Jag var livrädd att infektionen kommit tillbaka men han uppförde sig mer åt kolikhållet. Väl inne så är han kraftigt förstoppad (stor som en ballong) och stenhård i tarmen. Man kan också känna tunntarmen på ett ställe som man absolut inte ska göra det på, han har också blåsljud på hjärtat. Jag vill bara ta över allt hans onda och byta plats med honom.
 
Fredag förflyter på och han sonderas 4 gånger och vi går med honom mm. men inget händer. Han äter och dricker inte.
 
På lördagen får vi samtal där de säger att han har njur och mjältupphängningsförstoring som gör att hans grovtarm ligger fast på fel ställe 😱 
De ger nån medicin som gör att förstoringen dras ihop och det lyckas. Han börjar bajsa och sonderas några gånger till. Man kan inte längre känna tunntarmen heller vilket var bra. 

Söndag, de hör av sig och säger att vi förmodligen kan hämta honom på sön kväll då han bajsat och äter igen. Han dricker fortfarande inte som han bör men han vill inte vara i Skara. Väver på lastbilen för att han inte kan komma snabbt nog hem. 

Nu är det måndag fm och hittills ser allt bra ut. Han äter mat i små portioner men ofta och han får så mycket mash & betfor han vill ha. 

Här står vi nu och jag vet helt ärligt inte om jag orkar en vända till. Att se sin bästa kompis ha ont och bli jätte smal och inte vilja äta, dricka mm är fruktansvärt. Jag har säkert glömt att skriva grejer som hänt honom under denna tid men i stora drag så vet ni nu vad som hänt. 

Vi vet inte om han kan komma tillbaka till tävlingsbanan i samma fina form men vi hoppas!
Kanske dags att min snurresprätt Collin får ta och växa i Wizt skor. 
Jag är tacksam bara jag får ha honom hos mig pigg och kry 💕

 
 

Kommentarer
- Anonym

Kram och håller alla tummar❤ Anki

Svar: Tack <3 <3
Sandra Wickström

2018-10-29 @ 09:03:07
- Sara

En jättestor Kram till dej Sandra <3
Så svåra beslut att fatta när djuren är sjuka

Svar: ❤❤
Sandra Wickström

2018-10-29 @ 09:39:32
- Jenny o Isabell

Men gud vilken fruktansvärd jobbig o oviss tid för er😥! Hoppas verkligen det blir bra med honom nu och att han får bli sitt gamla fina jag igen❤
Jättestor kram till hela er familj o Wizt som kämpar på i detta❤

Svar: Jag hoppas han kommer tillbaka men vi är osäkra.
Sandra Wickström

2018-10-29 @ 15:06:43

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0