3/4 2017 Hästens form

En häst på tygeln är rolig att rida och man behöver inte vara jäte aktiv med sina händer. Värre är när de är starka och man måste jobba hela tiden för att få dem att sluta bita tag och streta emot. Det är heller inte lätt när de går och trycker upp nacken och knäpper av.

Det tar många pass att få en häst som biter tag och blir riktigt stark att gå rätt på tygeln och arbeta rätt med sina bakben. Om man har en stark häst som går lång och låg som man lättar av på då drar hästen ner sitt huvud lite extra och bestämmer själv var den ska ha sin form. Det tar tid att lära om sen att hästen ska acceptera bettet och vara där ryttaren vill. Viktigt att tidigt lära hästen var man vill ha den och som Emma säger "sätta formen", lång och låg på en häst som planar ut tar inte fram gångarterna direkt utan hämmar.

Jag märkte igår att Matteus försökte dra sig lång i övergångar och det är inte ok samma att slå sig fri i övergångar trav till galopp. Tänk va fort de lär sig sånt man inte vill sen kan det ta veckor att lära dem att flytta....


Molly har "planat ut" för att skydda sig mot tryck
 
Molly i lördags 1/4

Som ni kan se har hon fått resning i formen i fram och hon jobbar bättre med sina bakben. Jag får jobba för Molly vill hela tiden att jag ska länga ut tygeln och sen lätta av.

 


 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0