29/3 2015 Hur jag lägger upp ett ridpass

 Ida kommenterade:
Jag tycker det skulle vara interesant om du skrev ett inlägg om hur du lägger upp ett ridpass😊

Det är väldigt olika hur jag lägger upp ett ridpass. Jag har oftast en plan för varje häst i huvudet och den kan ändra sig från en gång till en annan.

Överlag så försöker jag galoppera mina hästar tidigt i uppvärmningen. Travar bara lite för att kolla att hästen är ok sen galopp men här skiljer det sig också beroende på häst. Diablo tex travas lite mer innan galoppen.

Jag kollar alltid att grunden sitter med gas, broms och lydighet i början. Slarvar jag så får jag lida för det längre in i passet och det händer då och då ;) ;)

Jag rider ju unga hästar mycket och dom ska man inte traggla för mycket med och dom har ofta kortare pass överhuvudtaget.

Försöker också se till att inte kräva för mycket ur hästen jag sitter på. Träning ska vara kul och gå ganska lätt. Visst man måste tänja på gränserna lite men kanske inte varje pass. Jag tror man har igen om man då och då låter dom få ett pass som är enkelt och dom har alla krafter kvar efteråt.

Vad tycker och tänker ni?

 

Kommentarer
- Emelie

Åh, nu fick jag mig en tankeställare. Även om vi lägger in roliga pass med konditionsträning i skogen så är det alltid allvar när vi går in på banan. Ska tänka på det, att lägga in ett dressyrpass som är lätt, det är nog nyttigt för både mig och häst. Men det är svårt när man vill så mycket!

Svar: prova! jag vet precis vad du menar man vill och vill... jag kan inte kommentera på din blogg :(
Sandra A.W

2015-04-01 @ 12:33:23
Blogg: http://exaequestrian.wordpress.com
- Matilda

Jättbera inlägg,jag lägger upp mina pass på ett ungefär samma sätt som du! Försöker också att galoppera ganska tidigt i passet när jag rider Pelle för då kommer han igång ordentligt och jag tycker även han är lättare att påverka i galopparbetet :)

Svar: Jag tycker också det är lättare att komma åt dom i galoppen.
Sandra A.W

2015-04-01 @ 21:10:34
Blogg: http://nouw.com/pkdressyr
- Emelie

Konstigt, varför kan du inte det? Vad händer? Jag ska försöka felsöka :)

Svar: Jag kan skriva allt men sen händer inget. ska försöka igen.
Sandra A.W

2015-04-01 @ 23:06:47
Blogg: http://exaequestrian.wordpress.com
- Emelie

Hmm, märkligt. Har du provat med en annan webläsare?

Svar: Nej. Ska göra nytt försök senare. kram
Sandra A.W

2015-04-02 @ 10:35:50
Blogg: http://exaequestrian.wordpress.com
- Lovisa

Hej!
Såg det inlägg o tänkte på att jag ska hyra en D-ponny i sommar i en vecka o tänkte då finslipa lite i dressyren eftersom man inte får hoppa... Har du några tips på bra övningar som man kan få igång bakbenen o lätta på framdelen?

Svar: Hej!Va kul med en häst att rida och pyssla med helt själv!
Jag skulle göra massor av övergångar och hästen ska reagera direkt när du lägger an skänkeln. Om inte så petar du lätt med spöt för att få igång snabbheten. Bara peta snabbt.
Sandra A.W

2015-05-17 @ 17:07:55
Blogg: http://lollosblandade.blogg.se/

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0