27/9 2018 Svar på kommentar från Julia

Kom en kommentar från Julia
Hej! Tack för en inspirerande blogg. Jag har en liknade fråga då jag är i en liknade sits. Jag ska börja rida en storhäst som är 19 i år. Han är välutbildad i dressyr men har inte tävlat. Han har hoppat 130 med fina resultat. Jag föredrar dressyr och kommer satsa med det men jag kommer självklart variera träningen. Även om Wizt kan mycket så har han utvecklats mycket sen han kom till dig. Min fråga är : hur kan man utveckla äldre välutbildade hästar och hur ska man göra för att de ska hålla?
___________________________________________

Hej Julia och tack för att du läser och kommenterar på min blogg, det gör mig så glad! 
Grattis till nya hästen och att få en läromästare, njut av detta! 
Jag är inget proffs men ska svara på din fråga utifrån mig och hur jag och mina tränare ser på det. 

Åter igen så är bland det viktigaste svaret jag kan ge dig att prata med din tränare och gör upp en plan. Var tydlig med dina mål och jobba mot dem. 

Wizt är ju 19 år i år och det jag är mest rädd för är att han inte ska tycka det är roligt att träna med mig. Man vet ju aldrig vad en 19-åring önskar men Wizten visar tydligt att det är roligt att träna och tävla tack o lov då jag behöver lära mig. 

 
När vi hämtade hem Wizten frågade vi förra ägaren om hur hans veckor såg ut och sen har jag försökt hålla mig till ungefär samma. Ja jag kan erkänna att jag rider nåt pass mer per vecka på banan än vad Kristina brukade göra men vi har lagt till hoppning i veckoschemat.

Mitt fokus när Wizt kom blev att försöka runda ner nacken och få en fin överlinje. Han går gärna och trycker upp nacken och får då en väldigt rak hals. Inte snyggaste formen direkt och inte heller hållbart i längden. 

Jag och Emma pratade mycket om hur vi skulle träna upp honom och det blev som med alla andra hästar vi har - vi tränar styrka och strävar mot en mjuk rund fin överlinje. Jag jobbade mycket med formen de första månaderna och att jag när jag vill under passet kan länga ut halsen eller samla ihop utan att han trycker upp nacken och drar iväg. 

På tävlingarna det första halvåret tillsammans tog han kommandot kan man säga. "Jag kan detta Sandra nu kör vi" men det var ju jag inte med på riktigt så jag fick träna på att kunna variera formen och takten precis när som helst under ridpasset. Jag fick till det på träning men på tävling drev han med mig ganska länge. När det sen lossnade för mig kom resultaten också. 

Jag är noga att träna olika saker (dressyr hopp skog) på hästarna och vill vi ha glada hästar är det nog en nödvändighet. 
Jag tränar mycket styrka med alla hästarna och Wizt har svarat bra på den träningen.
Mina pass varieras väldigt. Rider lite samling sen ner i formen, samling och ner i formen igen, vikigt att man inte blir fast i samling och begär för mycket då tappar de ryggen och tycker att det blir för jobbigt. Tänk på ett dressyrprogram, det ligger alltid skritt mitt i där du måste visa att din häst kan slappna av. 

Var noga med att du varierar underlag också. En äldre häst behöver variation och att man värmer ordentligt och travar av mm. Wizt har trots ryttarbyte, underlagsbyte, tränarbyte mm. inte varit halt nån gång hos oss och det är vi så glada för - det betyder att vi gjort övergången från Kristina till mig i bra takt som passade Wizten. 
 
Finns hur mycket som helst att skriva om detta men nöjer mig här. 

Kortfattat:
Lägg upp en plan med din tränare
Variera träningen
Variera form och samling
Variera underlaget
Ha roligt tillsammans och njut! 

Har du fler frågor är du välkomman att höra av dig och bor du i närheten så kom gärna och träna, 
kontakt: [email protected] 

LYCKA TILL!

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0