2/10 2018 Sune och hans Lova får lite tips

Igår kom Sunes ägare på besök och red för mig på Sune efter 1 vecka hos oss. 

För en vecka sen taktade Sune i skritten, drog runt i rasande fart i trav och galopp, tittade på stjärnorna och tryckte ut sin underhals samt drog i rasande fart mot hinder och kom helt fel på hindren. 
Nu går han i bra takt i alla gångarter. Väntar på mina hjälper.
Styrkan för att vara på tygeln och jobba korrekt finns inte riktigt hela tiden man rider men vi är på god väg. 
 
Lite spänd på resulatet
Jag började med att rida Sune och visa hur jag tänker när jag rider honom. Lite spänd på resultatet var jag allt men det var onödigt för Lova red honom riktigt bra. 
Lova är en ryttare med bra känsla med snäll mjuk ridning. Hon tog snabbt till sig hur hon skulle tänka och rida och fina Sune trampade på i bra tempo/takt. 

Så roligt att se hur hon tar åt sig det jag säger och får lära sig att lösgöra sin ponny. Ovärderlig kunskap! 

Lite tips till Lova:
* Korta tyglarna 
* Lossa ner honom (massera hans mungipor) - ett ständigt arbete
* Rid med ganska låga breda händer. 
* Våga begära att han tar dina hjälper, han blir inte arg på dig för det. 
* Gör mycket halvhalter 
* Rid lätt i den takt man vill att han ska gå (inte rida lätt fortare bara för att hästen vill öka takten)
* Sitt lätt i sadeln
* Sitt rakt ovanpå hästen och titta mellan hans öron (undvik att vika dig i sidorna)
* Våga lätta av i handen 
* Gör övergångar i alla gångarter, kan aldrig jobba med detta för mycket.
* Lägg mycket volter för att fånga upp honom om han börjar dra iväg.
* Styr bort från hinder om Sune försöker bestämma farten. Han får inte dra utan ska vänta på dig och komma i 
  den fart du bestämmer.  
* När du hoppar en linje alt. hel bana så gå alltid in på volt efteråt och jobba med formen. 
* När du tränar på att hoppa bana - lägg en volt om Sune vill bestämma och dra iväg, låt det ta tid. 
* Rid alltid noggranna vägar så du ger Sune tid och möjlighet att se hindret i god tid.
* Träna inte omhoppningssvängar än utan ge Sune tid att få upp förtroendet för dig nu så kommer ni kunna
  vända på en "5-öring" framöver. Vi ska träna på hur du kan hjälpa honom vända ute på hoppbanan lite längre
  fram. 
* Var noga med att alltid göra en övergång till trav och fatta ny galopp om Sune landar efter hinder i "fel galopp" 
* Börja och avsluta passen med att:
  Skritta och trava i varje varv för att känna så att han går rent (inte halt) sen fatta galopp och ställ dig upp i       
  sadeln och lossa ner honom. Vi vill få ut och ner nacke och hals så att han slappnar av. 

Ser fram emot fortsättningen med Sune och Lova 💕

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0