7/5 2018 Collin på tävling igår

Igår styrde jag, Joline, mamma och Collin bilen mot Göteborg för tävling. Efter att vi letat runt i nästan 1 timma kom vi äntligen fram. Sena men kände att vi skulle hinna.

Stort tack till Alma och Emelinas mamma och pappa som fixade och trixade så att pappa kom med en sadel till oss som vi fick prova till Collin. Såg ut att ligga riktigt bra! 

Vi märkte att Collin var lugn och sansad när vi lastade ur och Joline kunde själv gå runt med honom, det skulle varit för ett år sen...då hade Joline hängt med Collin runt 😉

Han var helt fantastisk på framridningen, påverkbar hela tiden. Njöt av att vara där! 

Skolor är kul när hästen är på min sida :)

Väl värd många pauser
 
Inne på banan så kände jag att jag kunde påverka honom bra innan startsignal. Piloten klantade till 1a sväng i programmet, jag svängde höger när jag skulle svängt vänster, grrrrrr men jag kom på det direkt själv utan att domaren behövde blåsa. Blev lite spänd i traven efter detta så vi fick missar men jag kände ändå att jag kunde få honom att lyssna på mig och jag kunde påverka. Kom tillbaka till lösgjordheten snabbat då han spände till.
 

Galopp programmet var riktigt fint med extra guldstjärnor till Collin för bytena! I enklabytet flöt han iväg och travade ner i skritten men snabbt tillbaka till mig. 
 
Byte
 
 
Power i den ökade galoppen
 
 
 

Känslan att kunna påverka Collin under hela programmet och komma till ridning är fantastisk!
När jag svängde upp på medellinjen kände jag mig som en vinnare.

Vi fick ihop 62,791% vi blev 9 av 17 startande, vann på 66,977%.
Nu fick Joline se och höra på nära håll hur vi resonerar gällande procent placeringar mm med hästarna. Vi kände oss som vinnare trots att vi inte var placerade eller höga procent. Tror hon förstod hur man bör resonera när man tävlar, man kan vara en vinnare fast man är sist i resultatlistan. När man utbildar hästar måste man resonera utifrån hästen man sitter på och inte stirra sig blind på procenten. Helheten är viktig. 

Domarkommentaren var rolig; Klädsam ryttarinna på energisk häst.

Collin känns trött nu vilket inte är konstigt eftersom han tränar mycket. Han ska tävla nästa helg men jag är tveksam till det. Ska fundera lite till men lutar åt 1 veckas vila istället. Vill att han ska behålla glädjen och vilja träna med mig. 

 

 
 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0