25/7 2018 Svar på en kommentar

Fick igår denna kommentar här på bloggen:
Hej Sandra! 
Först vill jag bara säga att de är fantastisk fin förebild med bra känsla för hästarnas bästa☺️ Sen undrar jag vad du klassar som motionsridning? Min häst får nämligen bara motionsridas nu enligt veterinär men undrar vart gränsen går för motionsridning eller inte. Kan man fortfarande åka på hopp och dressyrträningar ändå bara man tar det lite lugnare eller är det bara uteritter som gäller?🐴 Tacksam för svar😊
------------------------------------------------------------------------------------

Tack snälla Sara för de snälla orden! Jag försöker verkligen att alltid sätta hästens välbefinnande först. 

Det är svårt att veta på din fråga varför din häst har fått "ordination att bara motionsridas". Gränsen för detta är nog väldigt individuellt och beror också såklart på om det handlar om svåra skador, ålder eller nåt annat.

Om hästen inte är skadad och kanske under igångsättning brukar man ju få råd/schema från veterinären om hur man bör träna upp hästen och det skulle jag hålla mig till om jag fått ett sånt. 

Är det en unghäst under igångsättning så rider vi bara korta pass och viktigt att hästen ofta får känna att den hade orkat mer än du bad om under träningen. Jag brukar tänka att jag inte vill vara helt utslagen efter ett träningspass varje gång vi tränat utan att jag då och då vill känna att "sluta inte jag vill lite till" 

Är hästen t.ex gammal så får man kanske tänka på att den ska värmas extra och rida lite extra lösgörande. Wizt kom ju till mig 24/11 och var då 18 år och han hade jättebra kondition och var riktigt fin i kroppen för att vara 18 år ung. Jag har detta till trots hanterat han lite mer med tanke på ålder, han värms lite längre än de unga hästarna och jag flyttar mycket för att mjuka upp kroppen innan jag jobbar lite extra med det lösgörande. Sakta börjde jag och mina tränare med att träna styrka för att få honom ännu bättre. Det har tagit tid men nu under senvåren och början av sommaren fick vi bra betalt för det på tävlingarna också. Wizt hoppas (ej för tränare, bom upp till max 70 cm) nästan varje vecka och han dressyrtränas varje vecka,
De tuffaste passen har vi för tränare och där kanske du inte ska lägga nivån för tufft om hästen bara ska gå motion. Hästarna går oftast ett pass per vecka på hårt underlag för deras hållbarhetsskull och de rid ut i skog och på vägar. Jag/vi konditionstränar alla våra på våran travbana minst varannan vecka också. Variation tror jag att alla hästar behöver. Sen så är det viktigt att bara ha nåt kort pass där hästen som jag skrivit om innan får känna att den skulle orkat mer. 

Jag hade pratat med veterinär och mina tränare om ett lämpligt upplägg för hästen. Är hästen inte skadad och hämmad av nån gammal skada så borde ni kunna träna på en nivå som passar din häst. 

Detta blir luddigt men svårt att ge råd när jag inte vet varför du fått rådet att motionsrida. Hoppas att det är lite till hjälp i alla fall. Viktigast är att din häst mår bra i det upplägg ni har tillsammans. 

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0