4/1 2018 Rolig dag i Grankärr

Började dagen med stallet som vanligt sen kom mamma från jobbet och vi åkte till Grankärrs Gränsryttare i Gränna för träningar. 

Först ut var Lovis och Cola
Cola är en jättefin häst som Lovis rider bra. Jobba på med stryka så kommer det bli extra bra. Cola har lite humör men det klarar Lovis utan problem. Gäller att få med sig hästen i alla övningar inte jobba mot den.
Läxa: Jobba mycket lösgörande extra för bogar och galoppjobb för styrka. Hjälp henne i galoppen genom att hålla om med stadig skänkel. Prova gärna att jobba henne på tygeln i intervaller i galopp. Galopp 3-4 min vila i skritt i 1 min, galopp 2-3 min osv.

Kajsa och Chasmir
Äntligen fick jag träna min idol. Vilken tjej hon är Kajsa. Hon har råkat ut för en hemsk olycka för några år sen och nu kan hon rida, fungera i skolan, va med kompisar, hoppa hopprep mm. Denna tjej visar att vill du kan du. När hon fick sparken i huvudet var det ren tur och kämparvilja som har gjort att hon står där hon står idag. Vilken underbar familj som orkat igenom detta och blivit starkare. 45 min i full koncentration klarade Kajsa och som hon kan rida! Jag är imponerad och har den största respekt för henne och familjen. 
kan ni tänka er att denna tjej tävlar redan i hopp och dressyr, finns inget bättre än när vi får rapport från mamma Katarina om hur det gått och bilder på ekipaget. Kajsa är en vinnare! 
Läxa: Jobba med att bli snabb i båda händerna.
 
 Ninni och Biskvi
Biskvi är en ponny som har mycket egen vilja som Ninni bemästrar på bästa sätt. Imponerande. 
Ninni behöver jobba med lydighet och att få med sig henne på allt hon vill göra. Ponnyn har mycket egen vilja men Ninni hanterar det helt fantastiskt. Häftigt ekipage. 
Detta ekipage deltog i Fjord-SM 2017 och kom 2a så nu tycker vi att de ska tagga 2018!!!
Läxa: Jobba med lydighet, byt ev bett och mycket galopparbete i intervaller. Här gäller det att gå ut lagom så Biskvi är med på noterna. Galoppera tex 1-2 min på tygeln och vila 1 min,  galopp i 1-2 vila i 1 min.... sen efter ett antal pass så ökar man tiden. (Be din mamma klocka dig om hon är med)

Tindra och Mowgli
Tindra hade feber men red tappert hela träningen. En helt fantastisk ponny är hennes fina 7-åriga Mowgli. Han trycker upp nacken hela tiden och det måste Tindra jobba mycket med. Han behöver få ner nacken och kunna slappna av. När han slappnar av och inte trycker så jobbar han helt korrekt. Ponnyn har lättast för travarbete och det ka jag förstå just nu för det finns en härlig galopp i honom som han inte riktigt orkar nu. Detta ekipage kommer plocka rosetter på hoppbanorna framöver. Härlig tjej som hade full koll på allt runt ponnyn och red varje vecka med en plan, helt rätt. 
Läxa: Jobba med att kunna sänka huvudet och få honom att sluta trycka upp nacken. Målet är att enkelt reglera var ponnyn har huvudet. Träna mycket galopp på tygeln. Massor av övergångar och känner du att han blir trött så rid gärna lätt i traven. 

Lovis och Wilda
Kan ni gissa Wildas stam? I primcip omöjligt men hon är travare/ardenner hur häftigt?!
Vi jobbade mycket styrke i gaoppen och tränade på att få till en bra skritt i de enkla bytena. Skolorna gick superbra och Wilda gick det sista in i skolorna utan att höja och trycka upp nacken. Lovis är verkligen som en svamp att träna och har så lätt att ta till sig en instruktion. Kommer bli ett häftigt ekipage på banorna 2018!
Läxa: Variera formen mycket under passet och jobba med styrkan i galoppen som vi gjorde. Inte för länge utan rid ofta ur och fram. Bättre med fler gånger än länge i samma form och samling. 

Tove och Keso
Hur söta tillsammans? Tove är en härlig tjej som har lätt att ta instruktioner. 
Jobbade med att Tove ska få en rörlig hand och jobba med formen på Keso. Du är helt rätt på väg så jobba på likadant så kommer det gå fint. Hoppas att ekipaget kommer komma ut på lite starter i både hopp och dressyr 2018. Jobba med mycket övergångar på tygeln. När du hittat formen och hur du korrekt rider formen på plats kan du jobba med lite galoppintervaller på tygeln för att stärka ponnyn. Galopp 1-2 min vila 1 min i skritt, galopp 1-2 min osv be din mamma klocka dig om hon är med. 
Läxa: Jobba med att bli snabb och rörlig i handen, formen kommer då komma. Försök också justera sitsen så du sitter rakt, ta hjälp av din mamma och instruktörerna.  Jobba med mycket övergångar på tygeln. 

----------------------------------------------------------------------------

Rätt tänk på Grankärr. 
Jag måste tillägga efter 1a träningsdagen i Grankärr att alla tjejerna sitter fantastiskt fint i sadeln!  Helt rätt fokus från ridskolan för sitsen påverkar vi ridningen med hela tiden, oavsett om vi är hopp- eller dressyrryttare. 

Alla var lika positiva till dressyren som hoppningen, ingen av dem sa att det ena eller det andra var tråkigt. Bra inställning! Jag vet vilket jag gillar mest men jag kan längta efter att få hoppa en bana eller susa fram i terrängen och få hoppa naturhinder. Finns inget tristare än när ryttare pratar ner en disciplin ännu tråkigare när föräldrar gör det. Oftast är det dresyren som pratas ner...hur kan vi göra den roligare? Jag tycker ju att den är roligast men alla ser det inte som jag. Här får tränare, instruktörer tänka till och tänka efter hur vi uttrycker oss och förhåller oss till de olika disciplinerna. 

---------------------------------------------------------------------------
Glad och inspirerad åkte jag hem från Grankärr må ni tro. Detta är så stimulerande och jag längtar till nästa tillfälle. Härliga tjejer som vill lära sig och sätter hästen först! 

Tack för att jag fick prova att träna er. Jag är ingen erfaren tränare men oj vad jag tycker det är roligt, tack!


 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0