17/12 2018 Matrix på pay & ride

Igår fick Matrix åka på pay and ride på Grevagården. Vi red en MC1.

Kritik från domare:
Häst med lätta steg och bjudning du får fina sekvenser med väl lagd form, skulle i detta -på sikt- när mer avslappning hittas - önska lite mer påskjut bakbenen, just idag önskas också lite jämnare bakben i längningarna. 
 
Bjuder på film, be nice!  
 
Om du sett filmen så vet du nu vad jag hela tiden får jobba med. Han blev rädd 1a stegringen men sen snurrar han till det lite och blir lite istadig. Det är SÅ mycket bättre nu men man vill ju så mycket mer 
--------------------------
Som Pia säger: 
Vi måste komma till att han litar på att jag inte sätter honom i en situation som han inte fixar.
-------------------------
Vi är på god väg och jag är så nöjd att jag inte blir rädd.
Jag känner mig trygg med honom och jag älskar verkligen att jobba med denna kille. 


Formen är bättre och vi gör framsteg hela tiden, främst på hemma plan men det är ju ganska naturligt. 

Ja det är frustrerande att han blir så upprörd att han reser sig och har man triggat igång resandet så måste jag nu hitta hur jag bryter det helt. Hittills så väntar jag bara ut det och rider vidare men jag måste få honom att släppa det i huvudet om ni fattar vad jag menar.  Det är svårt att vända ett "bakåttänk" till att se positivt och framåt. Har du nåt tips kanske? 

Matrix och Collin är ganska lika egentligen, 2 snurresprättar. De behöver en lugn och förstående ryttare som ger dem tid och inte blir arg utan ser deras fina egenskaper. Jag jobbar vidare med miljöträning så att han framöver kommer lita på mig till 100%
Matrix har gått enstjärnig fälttävlan (innan mig) och klarat det jättebra men någonstans på vägen har han tappat tilltron på oss runt honom.

Han har varit så bra på träningarna hemma så jag red med gott självförtroende men sen blev han rädd,
vi ska tillbaka till att han känner fullt förtroende. 

Ser fram emot inomhusterrängträningen med denna kille i början av januari. 

Matrix ägs av Eva Berg, Lidköping.

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0