22/6 2017 Uppladdningen för SM

Ska försöka beskriva hur min uppladdning inför SM såg ut. Jag vill helst glömma den men jag är så tacksam att det inte var värre än sår i karled från mugg.

Tisdag 13/6
I tisdags förra veckan var vi nior i Götene på supé på kvällen som en del av 9:ornas avslutning. Hemma jobbades det på med hästarna som vanligt och det var hoppträning på schemat.
Mimmi hämtade in Boyan från hagen och upptäcker att han inte rör sig som han ska och att han också är lite svullen på benet. Sivan ger mamma tipset att smörja karleden med flytande honung som naturligtvis inte finns hemma. Sivans dotter Emelie (Mys mamma) kastar sig iväg till affären och köper honung. Karled tvättas och smörjs med honung. Vi har inget annat val då det är så nära tävling.

Onsdag 14/6
Jag är ledig från skolan och möts av det dåliga beskedet om att Boy är påverkad av sår i karleden. Jag springer ut i stallet och vi rengör och sen smörjer med honung och sen tar vi ut honom och rör på honom. Han är INTE ren! Fy vilken käftsmäll. Boy är inte hästen som direkt biter ihop om nåt stör honom lite, det är ju bra om de drar på sig en allvarlig skada men detta är ett litet sår.
Inbokad tid hos hovslagare och bästa P skor en känslig Boy. P tittar på honom och säger "han är egentligen inte halt utan känslig för att det stretar i såret när han rör sig"  Får upp en liten förhoppning...
På fredag ska vi åka....
Ute i hage på dagen med bara honung på sår så att det luftar, box på natten.

Torsdag 15/6
Vaknar och tror att det var en mardröm jag drömt men så var det tyvärr inte.
Boy är något bättre i karleden och svullnad börjar gå ner sakta sakta. Mamma smörjer honung typ hela tiden på dygnet. Beslutar att ha Boy ute på natten så han rör sig och lindar benet med våtomslag. Hoppas på att det ska dra ut om det finns nån skit i såret. Mamma förbereder mig på att vi inte kommer kunna tävla SM... det är ju förmodligen vårt sista SM tillsammans också. Jag bryter ihop. Där rök också  eventuellt NM eller kanske EM-biljetten.
Mamma ringer landslagsledaren Pytt och talar om att vi ev inte kommer kunna delta på SM.  
Vi får logistikproblem inför fredagen men mamma och Mimmi gör upp en plan.
Vi åker upp fredag med husvagn till Anki och Isabelle så de har någonstans att sova, jag kan då vara med på invigningen men åker sen hem. Jag har ju 2 fina ungponnys inkvalade till ungponnyfinalerna på SM också. Jag är glad att ha dessa fina unga ponnys att rida i alla fall men det skär i hjärtat med min fina Boy.

Fre 16/6
Avslutning i skolan kl. 8.30-9.30
Kl. 10,30 sitter jag på Boy som vi tycker är något påverkad när han börjar gå men bara typ 3 steg. Rider på ridbanan och på vägen och han är ren!  På med smörja och ut i hagen igen.
Jag mamma och Mimmi åker upp till Hammarö (tack o lov ganska nära) med husvagn som vi i vår tur lånat av fina familjen Maja Svensson. De flesta eller ja nästan alla har anlänt och besiktigat sina ponny.
Hemma kommer Sivan och masserar Boy tillsammans med Moa när vi är på Hammarö, vi tycker oss se att Boy är lite lite högre på ena sidan förmodligen pga han spänt sig när det gjort ont. Massagen släpper de spänningar som finns. tack Siv & Moa!

Vad skulle jag göra utan alla runt om som stöttar???

Jag är med på invigning och klappar om Cristalls Moviestar och Penclose Promise men börjar gråta när Boys box gapar tom. Pytt kommer och pratar med mig om hur han ser ut och jag förklarar att han kan vara lite stel de första stegen i värsta fall men då säger Pytt "Åk hem och hämta honom så ses vi i morgon"
Hemma igen vid 22.00 och då är det dags att packa för Boy. Vi har inte vågat innan. I säng runt 23,30

Lör 17/6 Sm dag 1 kval 1
Upp kl. 05.30 och ut för att sköta om Boyan. Boyan är inte stel alls de första stegen ur boxen. Vågar man hoppas? Kl. 8.00-11,00 är det veterinärbesiktning och vi kommer fram runt 08.30-09.00 Kl. 11,10 ska jag tävla ungponnyn Promise.... Boy dansar genom besiktningen och det finns ingen lyckligare än jag!!!
Boyans saker packas upp efter Promise start och SM är igång.

Detta var våran uppladdning för SM och den upplevelsen önskar jag ingen. Hemskt att ena stunden tro att det går och nästa nej det går inte. Money Boy ska under inga omständigheter tävla om han inte är bra men denna gången klarade vi av att få såret att läka. Tack o lov var det inget värre än ett sår. Man blir väldigt medveten om hur svår och känslig vår sport är och samtidigt enormt tacksam för att jag fick rida SM.

Jag och kungen påväg mot 1a värmningen inför kval 1. Jag rider väldigt försiktigt och oroar mig för om han skulle ha minsta ont och inte gå rent. Jag vet att jag känner direkt om han är ofräsch men man blir nojjig när nåt sånt här händer. Mamma och Mimmi satt som hökar och bevakade varje stag vi tog.

Stort tack till alla som varit delaktiga i att få Boy startklar! Eran stöttning är guld värd.

 

Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0