7/12 2016 Kostnader i våran sport

Varit diskussioner på nätet om kostnader i hästsporten och att man inte riktigt vill säga vad allt kostar. Jag kan bara konstatera att hästsporten är superdyr och det är ingen hemlighet! Jag kan dock hålla med om att folk inte vill säga vad de betalar för träningar, hästar mm. Varför är det så hemligt vad en häst kostat? Skäms man att man betalat en summa?

Jag på Forlan Conquest "Quest" som jag utbildad själv från noll till att vara en av de 15 bästa B-ponnys i Sverige flera år i rad.

Money Boy var i min värld riktigt dyr och då hör det till saken att jag tog upp honom på nationellnivå innan köpet, 100.000 kr. Kung Boy är inte försäkrad i det livvärde som motsvarar hans värde idag det klarar vi inte ekonomiskt tyvärr.

Sen vågar man inte ens tänka på vad han kostat i träningar.
Om vi 3 tjejer ska hoppträna så kostar det 1050 kr för en träning för oss med ridhusavgift.
En dressyrträning för en av oss går på från 250-600 kr/träning plus ridhusavgift.
Jag vill påpeka att jag inte anser att tränare ska ha ok betalt, herregud tänk att stå ut med mig som elev. Tänk vilka tråkiga arbetstider tränarna har plus elever som mig, säger inte så mycket utan mest det går bra ;)

Tänk att få en färdigutbildad häst, tar tid att rida ihop sig men det tar inte flera år att klättra i klasserna från botten som med en unghäst/outbildad häst. Man kan rådfråga tidigare ryttare om hur man bör rida den mm. Drömmen men för mig ouppnåelig just nu. Bara gratulera de som kan ha det så och hoppas att de värdesätter det. Samtidigt sätter det press på den nya ryttaren jag vet men det finns många fler fördelar.

Utrustning till häst och ryttare är också dyrt.
Bara sadeln på Boy kostar 40.000 kr
Jag kan skriva mycket om dyra märkessaker men konstaterar att jag inte rider bättre med dyra saker på mig än lite billigare.
Jag är inte helt bekväm med inlägg/videos där man visar vad man köpt in då det finns många som inte kan ha en egen häst ens. Ja jag vet jag har lagt upp sånt också men då har jag oftast jobbat ihop till det själv och man fått frågan om att visa det.

Veterinär, EQ, massage och hovslagare mm. är sånt som alla behöver nyttja då och då och det är kännbart i plånboken om man säger så.

Tävlingar är också en väldigt stor post hemma. Ligger man på högre nivå och tävlar så kostar ett meeting säkert runt 5.000 kr i bara starter, box och boende sen har man resten runt också.

Sen har vi bilar, transporter och lastbilar som behöver till om man ska tävla...
Vet att lastbilen kostade 275.000 kr :O

Foder är naturligtvis en stor kostnad som alla förstår. Det är inte som en motorcross som står i garaget när man inget gör med den.

Visst vi tar in utbildningshästar men det kanske i bästa fall täcker maten till en av våra (1 häst=mat till 1 av våra). Svårt att ta mer betalt när man inte jobbar med det på heltid samt att man får betala efter vad man beställt för jobb (det beställda är det några som tyvärr glömt när hästen kommit hem). 

Jag förstår att mamma och pappa går på knän för att ge oss allt.... vi kommer aldrig kunna ge tillbaka....

 

Kommentarer
- Lina

Håller med dig.
Frågar folk mig så visst berättar jag men jag sitter absolut inte och lägger ut filmer på allt man köpt osv.
Jag har själv 2 hästar och visst, ibland känns det som man går på knän men hästarna är inte bara en del av ens liv utan är ens liv och då får man kämpa.
Det är inte billigt att ha häst, sedan kvittar det vad för häst man har för man har ändå alltid grundutgifterna som man inte kommer ifrån. =)

Svar: Håller med dig helt och hållet. Visst är det trots allt ett härligt liv att leva!
Sandra Wickström

2016-12-07 @ 20:17:32
Blogg: http://nouw.com/linanilsson91

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0