20/3 2015 Bara det perfekta?

Vill vi bara läsa om det perfekta under passen med våra hästar. Det blir tråkiga inlägg det....

Finns så många inlägg om hur dom gick skapligt i början, tar upp dom i formen gick bra och sen avsluta med att trava av. Jag vet inte men hur ofta ser det ut så ett pass?
Varför rider man upp dom i formen så ofta?

Jag vet inte men jag tror att man måste träna på den högre formen såklart men bör man inte rida dom mer i den skonsamma lite lägre formen. Sitter det inte i den formen så blir det nog svårt i den högre.

Ta Money Boy igår tex gick lite lägre i början jag fokuserar på att få fram nosen, bra tempo och känslig. Det går så där jag har lättare att behålla honom mjuk och lösgjord i denna formen men nosen smyger sakta in hela tiden. Tur mamma sitter med på passen.

När jag sen rider upp honom lite i formen blir det svajigt och jag kan tappa formen helt. Boyan är inte riktigt bekväm här än och det märks tydligt. När han inte förstår eller tycker det är jobbigt så löser han det som innan genom att stanna upp och bara skicka energin rätt upp :(
Jag funderar på om jag rider för dåligt här och stöttar upp för dåligt. Jag vet att jag ofta i denna ridningen tappar honom och att jag har svårt att vara så kvick som han behöver. Han måste vara kvick i benen hela tiden.

Jag vill så mycket och då tror jag att jag blir lite för ivrig i min ridning och han orkar inte riktigt.

Jag är väldigt noga med att det inte blir så att han stannar upp och bara blir stressad för jag vill ha bort det gamla beteendet. Då måste jag backa min ridning så han har förtroende för mig. Utan förtroende så tror jag inte man kommer så långt.

Sen har vi detta med ökad trav. Här så sticker han iväg bra sen tappar jag honom och det blir galopp. Styrka styrka och halvhalter.

I enkla byten så dyker han för mycket in i skritten och här måste jag lära mig att rida honom ordentligt och han måste bli stark. Halvhalter och samla ihop galoppen ordentligt innan vi ska ner i skritt. Sen kommer nästa svårighet att få fram honom direkt i skritten, inte lätt att rida.

Vad tycker ni?

 

Kommentarer
- Anonym

Det är alltid svårt att komma med tips om man inte sett hästen. Med formen tror jag inte du ska oroa dig så mkt. Rid fram i låg form så han är bekväm och orkar jobba med ryggen. Sen kan du försiktig plocka upp och bara rida korta stunder i högre form. En övning är att rida långsidan i ex galopp, när du sen kommer till kortsidan så rider du som en spets, alltså att du rider till långsidans sista bokstav och sen vänder hästen och rider en diagonal linje ut till nästa långsidan. Alternativt rida innanför spåret en stund. Det är väldigt uppsamlande och man känner om man har hästen med sig. Sen rider man fram igen på långsidan så hästen inte fastnar i för mkt samling. Många övergångar samt sidvärtsrörelser och framdelsvändningar kan vara bra hjälp att få hästen lite kvickare i benen då dom måste trampa på för att intw snubbla på sina egna ben. I ökningarna så kommer han lära sig. När du tränar tror jag inte du ska vara rädd om han slår över i galopp, viktigast är att han går fram när du ber honom. Rid också mycket tempoväxlingar i trav och låt honom inte öka varje gång du rider en diagonal. Ponnyn är jättefin och bra jobbat!

Svar: Tack ska prova detta direkt! Sandra
Sandra A.W

2015-03-20 @ 08:45:51
- Olivia

Håller med dig! Tycker att 90% av ridpassen ska vara i en lägre form. Det behöver inte vara joggform där nosen är i marken ;) Men det behöver heller inte vara en tävlingsform utan en form däremellan som man kan träna tävlingsmomenten i men att det fortfarande är en lite lägre och mer avslappnad form. :)

Svar: Precis!
Sandra A.W

2015-03-20 @ 10:24:58
Blogg: http://oliiviiagustavsson.se
- Emelie

Jag vet att jag efterlyste lite mer reflekterande inlägg för något år sen, detta är klart ett sådant! Jag gillar't! :D Personligen tycker jag det är intressantare med problemen och hur man löser dem än att läsa om att allt går så toppen! Men det ska klart vara en balans. Själv har jag en tendens att fokusera lite för mycket på vad som gått dåligt och glömmer lätt bort att en del saker gått bra också!

Läser gärna fler liknande inlägg :)

Svar: Jag läser hellre sånt också. Blir så trött att bara läsa gick superbra
Sandra A.W

2015-03-20 @ 10:58:24
Blogg: http://exaequestrian.wordpress.com

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0