14/1 2015 I huvudet på Sandra

Igår så var Mimmi, Moa, mamma och jag på föreläsning i ämnet Mental träning på Lidköpings RK.

Kan konstatera att det är mycket som far runt i hjärnan....
Bildresultat för bilder hjärnan

Detta tror jag att det är bra för bl.a:
  • Du bli mer glad och positiv
  • Du genomför uppgifter mer målinriktat
  • Ökad självkänsla
  • Ökar motivationen att fortsätta träna, öka dosen träning......


Jag som person är nog egentligen väldigt fokuserad när det gäller hästarna. Jag blir inte nervös på fel sätt på tävling utan jag vänder den till att vara i min värld i min bubbla och stänger automatiskt ute annat från det att jag sätter foten i stigbygeln. Detta gör jag utan att tänka på det. Vore nog svårare om det inte sker automatiskt.

Om man ska rida mer än en häst på tävling är det nödvändigt att kunna fokusera på den man sitter upp på och sen måste man kunna släppa den ritten för att kunna tagga om till nästa häst.

 
När en ritt inte blir vad jag vill så måste jag kunna släppa den fort annars tar jag med känslan till nästa häst.
Jag brukar försöka släppa känslan av att det inte gick bra för att tänka på vad som gick bra i stället.

Vi i familjen kom fram till att vi vill ha god tid på oss på tävlingsdagen, mamma ska inte vara stressad, vi ska ha ett tidschema klart så vi har koll på när vi ska göra vad, vi ska hjälpa varandra, ta hand om hästen i 1a hand - utan häst ingen tävling!

Hur upplever du det på tex tävling?

 



Kommentarer

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0