6/2 2015 Att välja ponny

Igår gick ju dagen i räserfart igen.

Utvecklingssamtal på morgonen sen vanlig skola. Mamma hämtade mig och sen äta mat.
Kl. 15.30 var vi på Wärmagård och hade med oss Boyan och Blomman.
Boyan fick hoppa lite studs mm. 
   

Blomman visades för en familj. Inga besked om ifall dom vill ha henne. Blomman är så lydig och gör vad man ber om. 

Jag och mamma pratade om detta med att välja häst när man ska köpa. Ingen lätt situation alls men spännande och roligt. Mamma tycker det mest varit ganska jobbigt. 
Jag skulle alla dagar i veckan välja en yngre häst som inte fått en massa olater. Enkelt för dig som ridit så många tänker du kanske nu.... ja det har jag men jag är ingen tuff ryttare det som jag ser som en fördel är att man kan prägla hästen på sin ridning med fina hjälper och få en känslig lyhörd ponny. En äldre är ofta ögontjänare (snackar små ponnys nu) och vill dom inte tex fatta galopp då gör dom inte det oavsett vad du hittar på.

Här är jag på Beata som jag fick när jag var kanske 7-8 år. 
Detta var ett äldre sto med erfarenhet... har nog inte råkat ut för mer olyckor på nån annan häst än på henne. Passade det inte henne då drog hon bara som skjuten ur en kanon. Jag har alltid haft bra balans på häst så jag ramlade inte så ofta av när hon drog, tyvärr så här i efterhand. 

 
 
 
Jag fick ju Quest som 8,5 åring och det gick ju fint :) 
Februarilovet 2011  (Ridit honom ordentligt sen 25 nov-10)
 
Skämt o sido vi har haft våra stunder kan jag säga och ni som följt oss vet om det.
Kolla på honom nu.... vilken kille lyhörd på allt jag vill och jag kunde rida honom på dressyr-SM med 1 skänkel.... hade ju brutit tårna 1 vecka innan och stukat så illa att jag under inga omständigheter fick stödja på den....
Här är vi på SM med obrukbar vänster skänkel. Han fattar galopp på sittben bara om jag vill det som tur är.  


Vi har i alla fall lovat familjen att skulle dom köpa Blomman och mot förmodan få problem med henne om ett tag så är det bara att säga till så hjälper jag till. Inget illa om deras dotter men det kan vara skönt att veta att de kan få hjälp om dom blir osäkra. 

Vi har ju sålt några ponnys åt andra mm och jag har hjälpt till med många efter att dom sålts. Micks Delight är den senaste som har fått ny ägare och vi har varit hos dom 1 gång och dottern fixade henne direkt efter lite tips. 




Jag på Quest samma vecka som vi köpte honom, Oj oj vad mycket åsikter alla hade om att köpa så ung häst till lilla mig men det gick ju ganska bra eller vad säger ni?



 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Kommentarer
- Annica Erlandsson

Ja vi är så tacksamma för all hjälp från dig och din mamma! Guld värt!! Vilken tur vi hade som fick träffa er!! 😍

Svar: Tack Annica! Vi är så glada att kunna följa er! <3
Sandra A.W

2015-02-06 @ 09:38:51
- Cornelia

Måste säga att det gått hur bra som helst med Quest ju! Alla tävlingar jag kollat på här i mariestad har ni alla fall vart en av favoriterna;)

Svar: Tack det var snällt sagt!
Sandra A.W

2015-02-08 @ 11:11:14
Blogg: http://nouw.com/corneliacarlen

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0