25/4 2015 Svar på fråga från Ida

Idas kommentar:
Jag har en fråga: Jag känner att min häst har svårt att gå i form i trav och jag vet inte vad jag gör för fel. I skritten går han i form utan problem (efter mycket bågar, övergångar och tempoväxlingar) men såfort vi ska trava åker nosen upp. Har du några tips?? Han går inte iform i galoppen men det beror nog på att han inte är så stark än, kan det vara samma i traven eller är det jag som rider annorlunda? 

Jag tror att du tappar formen för att han inte är lika stark i dom andra gångarterna. Släpper du efter lite för mycket i tygeln?
Rid med ganska bred låg hand med jämt stöd på båda tyglarna. Åker huvudet upp fram så bara håll kvar i tygeln och driv framåt. Tycker du inte att han skjuter på bra med bakbenen dutta med spöt på baken och luta dig lite bakåt. Han ska söka stöd i bettet så du får inte lätta av för mycket i handen. 
Rid noga och planera. Te.x  i hörnpasseringar (sladda inte igenom som jag) utan planera planera planera.

Rid många övergångar, tempoväxlingar och serpentiner tex. Ut och klättra i skritt det blir dom starka av.

Här är Diablo igår efter att jag breddat och sänkt handen och duttat med spöt.

 




Kommentarer
- Ida

Tack Sandra det värkar vara jättebra tips. Ska testa på dagens ridtur😉

2015-04-25 @ 09:39:28

Kommentersfält:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Din kommentar:

Vill du hellre skicka ett mail till mig? Kontaktuppgifterna hittar du i menyn!
RSS 2.0